Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Suwałk do Warszawy bezpośrednim pociągiem? A do Białegostoku „sprinterami”

inforail
12.05.2025 16:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację Posła na Sejm RP, Pana Adama Andruszkiewicza, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło aktualne informacje dotyczące planów i działań związanych z połączeniem kolejowym na trasie Suwałki – Warszawa.

Podjęte inicjatywy mają na celu zarówno poprawę jakości połączeń, jak i zwiększenie komfortu podróży pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie inwestycje planowane są na linii kolejowej nr 40 Sokółka – Suwałki w najbliższych latach?
  2. W jaki sposób planowane modernizacje na trasie Białystok – Ełk – Suwałki wpłyną na czas przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych?
  3. Kiedy zakończy się przebudowa dworca kolejowego w Suwałkach i jakie udogodnienia zostaną wprowadzone dla pasażerów?
Linia kolejowa Rail Baltica
Pociąg PKP Intercity w Białymstoku

Bezpośrednie połączenia i nowe plany rozkładowe

Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że w rocznym rozkładzie jazdy 2025/2026 nastąpi poprawa obsługi miejscowości takich jak Suwałki, Augustów, Dąbrowa Białostocka oraz Sokółka. Obecnie funkcjonujące połączenia „Hańcza” i „Podlasiak” będą kursowały jako sprintery na odcinku Warszawa – Białystok, co skróci czas przejazdu. Dodatkowo, rozważane jest wprowadzenie nowego pociągu o nazwie „Wigry”, który również będzie kursował w formie sprintera. W efekcie czas podróży z Warszawy do Suwałk wyniesie około 3 godziny i 40 minut.

Modernizacja infrastruktury kolejowej

W ramach planowanych modernizacji, Ministerstwo wskazało na kilka kluczowych projektów:

  • Prace na linii kolejowej nr 40 Sokółka – Suwałki, które zostały ujęte w dokumencie „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 roku”. Niestety, na chwilę obecną projekt nie ma zapewnionego finansowania.
  • W latach 2025 – 2028 planowana jest realizacja projektu „Prace niezbędne do sterowania infrastrukturą kolejową w obrębie stacji Sokółka”. Obejmuje on budowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem, nowej nastawni oraz półsamoczynnych blokad liniowych. Przebudowanych zostanie również 6 obiektów inżynieryjnych.
  • W 2027 roku planowane są zadania utrzymaniowe na linii nr 40 Sokółka – Suwałki.

Prace na odcinku Białystok – Ełk – Suwałki

Modernizacja odcinka Białystok – Ełk jest realizowana w ramach trzech dużych projektów dotyczących linii E75 (Rail Baltica):

  • Białystok – Knyszyn
  • Knyszyn – Osowiec
  • Osowiec – Ełk

Przetarg na wykonawcę robót budowlanych został ogłoszony w styczniu 2025 roku, a zakończenie prac planowane jest na 2028 rok. Modernizacja obejmuje pełną przebudowę infrastruktury oraz dobudowę drugiego toru. Po zakończeniu prac prędkość dla pociągów pasażerskich wyniesie 160 km/h, a dla towarowych 120 km/h.

Poprawa infrastruktury pasażerskiej

W latach 2025 – 2026 planowana jest modernizacja peronów oraz wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na wybranych stacjach aglomeracji warszawskiej, co poprawi komfort pasażerów korzystających z połączeń do Suwałk.

Dodatkowo, realizowany jest projekt „Zabudowa urządzeń zdalnego sterowania na stacji Augustów” o wartości 74,3 mln zł. Prace te umożliwią lepszy nadzór nad ruchem pociągów i zwiększenie przepustowości linii.

Remonty dworców w Augustowie i Suwałkach

PKP S.A. przejęła dworzec w Augustowie od Miasta w 2023 roku, a w związku z jego złym stanem technicznym podjęto decyzję o wyłączeniu budynku z użytku. Tymczasowy obiekt dworcowy został oddany do użytku w lipcu 2024 roku.

Dworzec kolejowy w Suwałkach jest w trakcie przebudowy, a jej zakończenie planowane jest na II kwartał 2027 roku.

Ministerstwo Infrastruktury podejmuje szereg działań mających na celu poprawę infrastruktury kolejowej oraz komfortu podróży na trasie Suwałki – Warszawa. Planowane modernizacje, wdrożenie sprinterów oraz inwestycje w infrastrukturę mają skrócić czas przejazdu oraz podnieść standardy obsługi pasażerów, przyczyniając się do większej dostępności transportu kolejowego w północno-wschodniej Polsce.

Komentarze