Z Siedlec na Litwę. Pierwszy bateryjny pociąg Stadlera dostarczony
W poniedziałek, 15 grudnia, na Litwę dotarł pierwszy nowy pociąg bateryjny wyprodukowany w polskiej fabryce Stadlera.
To początek dużej modernizacji taboru LTG Link, która do końca 2026 roku obejmie sześć takich innowacyjnych jednostek. Nowe pojazdy mają zrewolucjonizować podróże na odcinkach bez zelektryfikowanej infrastruktury, zapewniając cichą, przyjazną środowisku i komfortową komunikację.
Rozkład jazdy:
- Na jakich trasach na Litwie będą kursować nowe pociągi bateryjne i dlaczego wybrano właśnie te kierunki?
- Jakie rozwiązania technologiczne odróżniają bateryjne pociągi LTG Link od tradycyjnych jednostek elektrycznych?
- W jaki sposób nowe bateryjne i elektryczne składy wpłyną na komfort podróżnych oraz rozwój zrównoważonego transportu w najbliższych latach?
„To nie tylko technologia, to zobowiązanie wobec pasażerów”
Pierwszy bateryjny pociąg to dla LTG Link symbol zmian i ważny krok w stronę nowoczesnego, bardziej ekologicznego transportu publicznego. Jak podkreśla prezeska spółki:
„Pierwszy bateryjny pociąg na Litwie to nie tylko osiągnięcie technologiczne, ale także nasze zobowiązanie wobec pasażerów. Dążymy do tego, aby podróże były zrównoważone, wygodne i nowoczesne, a nowe pociągi mają sprawić, że te oczekiwania staną się codziennością” – mówi Kristina Meidė.
Jak działają bateryjne pociągi?
Nowe jednostki to pojazdy hybrydowe – mogące korzystać zarówno z sieci trakcyjnej, jak i zasilania bateryjnego. Jeden wagon przeznaczony jest wyłącznie na dużą, szybko ładowaną baterię litową. Nie ma w nim miejsc siedzących, ale pasażerowie mogą swobodnie przez niego przechodzić.
Mechanizm działania:
- pod siecią trakcyjną pociąg podnosi pantograf i jednocześnie ładuje baterię,
- poza siecią trakcyjną napędza go energia zgromadzona w akumulatorach,
- zasięg w trybie bateryjnym wynosi ok. 70 km, a w przyszłości możliwe będzie nawet 100 km.
Gdzie będą kursować?
Bateryjne pociągi LTG Link zostaną skierowane na dwa kluczowe, częściowo niezelektryfikowane kierunki:
- Wilno – Varėna (Marcinkonys) – z planowaną stacją ładowania w Varėnie,
- Kowno – Szawle (Šiauliai) – tutaj stacja ładowania nie będzie konieczna, a zasięg baterii wystarczy na przejazd odcinków bez sieci trakcyjnej.
Stacja ładowania w Varėnie będzie obsługiwać pociągi z Wilna i Marcinkonių. Składy z trasy Kowno–Szawle pokonają trasę wyłącznie dzięki energii zgromadzonej podczas jazdy pod siecią.
Komfort jak w nowoczesnych Flirtach
Każda jednostka bateryjna ma 128 miejsc siedzących, a jej wnętrze jest identyczne jak w drugiej klasie elektrycznych składów Stadler Flirt:
- ergonomiczne siedzenia,
- strefy dostępności,
- rampy i windy dla osób o ograniczonej mobilności,
- nowoczesne toalety,
- prędkość do 160 km/h pod siecią trakcyjną,
- do 120 km/h w trybie bateryjnym.
Na pokładzie znajdą się także automaty z kawą i przekąskami.
Nowy tabor: 15 pociągów w drodze
Bateryjne składy to część większej inwestycji LTG Link. Do 2027 roku przewoźnik wprowadzi do ruchu:
- 9 nowych pociągów elektrycznych,
- 6 pociągów bateryjnych.
Pierwszy elektryczny skład dotarł na Litwę w październiku, a drugi – w ubiegłym tygodniu. Planowane rozpoczęcie przewozów nowymi jednostkami to pierwsza połowa 2027 roku.
Nowa era litewskiej kolei
Dzięki inwestycjom w nowy tabor Litwa dołącza do europejskich państw rozwijających ekologiczny transport kolejowy, szczególnie na trasach, gdzie budowa sieci trakcyjnej jest nieopłacalna lub technicznie trudna.
Bateryjne pociągi LTG Link mają szansę stać się jednym z najcichszych, najbardziej energooszczędnych i przystępnych środków transportu w kraju – i ważnym krokiem w kierunku neutralności klimatycznej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze