Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Pragi do Berlina już tylko ComfortJetami. A wagony restauracyjne pojadą do Polski

inforail
01.10.2025 16:30
0 Komentarzy

Od 7 października wszystkie pociągi na trasie Praga – Berlin – (Hamburg) będą kursowały wyłącznie w pełnych, dziewięciowagonowych składach ComfortJet, wyposażonych w najnowszej generacji wagony restauracyjne. To ostatni etap modernizacji taboru na tej popularnej linii.

Dotychczasowe wagony gastronomiczne typu WRmz815 zostaną przesunięte do obsługi połączeń krajowych i międzynarodowych w kierunku Ostrawy, Polski i Słowacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze udogodnienia dla pasażerów oferują nowe składy ComfortJet w porównaniu z dotychczasowym taborem?
  2. W jaki sposób przeniesienie starszych wagonów restauracyjnych WRmz815 wpłynie na ofertę gastronomiczną na trasach krajowych i międzynarodowych Českých drah?
  3. Kiedy i na jakich nowych trasach planowane jest wprowadzenie składów ComfortJet poza połączeniami do Berlina i Hamburga?

Nowy standard podróży

Ostatnie kursy z dotychczasowymi wagonami restauracyjnymi pojadą 5 i 6 października – odpowiednio pociągi EC 170 z Pragi oraz EC 171 z Berlina.

Prezes i dyrektor generalny České dráhy, Michal Krapinec, podkreśla, że linia do Berlina jest przykładem szybkiej modernizacji:

„W ciągu kilku miesięcy udało nam się całkowicie odmienić oblicze pociągów kursujących na tej trasie. Nowe składy oferują komfort i standardy porównywalne z najlepszymi w Europie. Zachowujemy przy tym to, co cieszy pasażerów – jak wysokiej jakości gastronomię, którą teraz jeszcze udoskonalamy”.

Również Bohumír Bárta, dyrektor generalny JLV a.s., odpowiedzialnej za catering, zapowiada kontynuację wysokiego poziomu usług:

„Z ComfortJetami kończy się era klasycznych dużych wagonów restauracyjnych, ale zaczyna nowa – nowoczesnych składów z jeszcze lepszym serwisem gastronomicznym. Naszym zadaniem jest nie tylko utrzymać dotychczasową jakość, ale ją podnieść”.

Przeniesienie starszych wagonów

Starsze wagony WRmz815 trafią do Bohumína, skąd będą obsługiwać połączenia m.in. na trasach:

  • Praga – Ostrava – Bohumín,
  • z przedłużeniem do Polski i na Słowację.

Dzięki temu także pasażerowie podróży krajowych skorzystają z usług gastronomicznych na wysokim poziomie.

ComfortJet – nowa flota ČD

Składy ComfortJet staną się w najbliższych latach głównym filarem dalekobieżnych połączeń międzynarodowych České dráhy. Oprócz Berlina i Hamburga pojawią się również na trasach do:

  • Villachu (Austria),
  • Bratysławy i Budapesztu,
  • a od połowy 2026 roku także do Kopenhagi.

Każdy dziewięciowagonowy pociąg oferuje 555 miejsc, z czego 99 w 1. klasie i 18 w wagonie restauracyjnym. Długość składu to 237 metrów, a maksymalna prędkość – 230 km/h. Pociągi będą prowadzone przez lokomotywy Siemens Vectron dostosowane do tej prędkości. Takie osiągi będą wykorzystywane m.in. na nowej austriackiej linii Koralmbahn oraz po modernizacji trasy Berlin–Hamburg.

Komfort XXI wieku

Na pokładzie ComfortJetów pasażerowie znajdą:

  • klimatyzowane wnętrza,
  • wagon restauracyjny,
  • miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi i rowerzystów,
  • przestrzeń na większe bagaże,
  • Wi-Fi,
  • specjalne okna przepuszczające sygnał telefoniczny,
  • gniazdka 230 V i porty USB.

Nowe składy stanowią kolejny krok w kierunku nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej kolei w Czechach i Europie.

Komentarze