Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wyprodukowany w Polsce, pokazany w Czechach, dla kolei Słowacji

inforail
06.06.2023 19:45
0 Komentarzy

W ramach targów Rail Business Days w Ostrawie Stadler i słowackie koleje ŽSSK wspólnie zaprezentowali publiczności pierwszą dwupokładową jednostkę typu KISS z napędem elektrycznym.

Sześcioczłonowe pojazdy przeznaczone są do eksploatacji na liniach regionalnych w zachodniej i środkowej Słowacji.

KISS dla ZSSK

Po raz pierwszy dwupiętrowe jednostki Stadler będą kursować po słowackiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową do końca 2023 roku planowana jest dostawa czterech nowych jednostek KISS.

„Jesteśmy bardzo szczęśliwi mogąc dziś w Ostrawie zaprezentować naszą niezawodną, ​​bezpieczną i komfortową dwupokładową jednostkę KISS dla Słowacji. Z nowoczesnych pojazdów skorzystają w równym stopniu zarówno operator kolejowy, jak i pasażerowie. Jesteśmy szczególnie dumni, że dzięki tej umowie możemy kontynuować naszą dotychczasową współpracę z firmą ŽSSK. Dziękujemy firmie ŽSSK za zaufanie i liczymy na kolejną udaną współpracę” – powiedział podczas prezentacji pociągu Martin Halmo, dyrektor sprzedaży Stadlera na Czechy i Słowację.

Flota ŽSSK obejmuje już 21 jednopokładowych pojazdów GTW firmy Stadler; 15 z napędem elektrycznym jeździ w Tatrach Wysokich od 2001 roku. Od 2003 roku na trasie Bratysława – Dunajská Streda kursuje sześć składów z napędem spalinowo-elektrycznym. Od 2021 roku pięć zespołów zębatkowych typu GTW i jedna wielofunkcyjna lokomotywa zębatkowa kursują również dla firmy ŽSSK po sieci elektrycznej kolejki górskiej TEŽ w Tatrach Wysokich.

„Jeśli chcemy, aby ludzie przesiedli się z wygodnego samochodu na kolej, musimy zaoferować im równie wygodne i niezawodne nowoczesne pociągi” – powiedział Roman Koreň, prezes zarządu i dyrektor generalny ŽSSK. „Tylko w ten sposób możemy zmotywować ludzi do regularnego korzystania z kolei w celach służbowych lub wypoczynkowych. Cieszę się, że po dostawie niezawodnych tatrzańskich pociągów ponownie współpracujemy z firmą Stadler. Wierzę, że i tym razem nasza współpraca przebiegnie bezproblemowo” – dodał.

Sześcioczłonowe pojazdy KISS mają 155 metrów długości i ponad 600 miejsc siedzących w 1. i 2. klasie. Jak wszystkie jednostki KISS firmy Stadler charakteryzują się dużą mocą napędową i szybkim przyspieszeniem. Dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu z sieci trakcyjnej jednostka KISS może osiągnąć maksymalną prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Pociągi mają bezbarierowe wejścia na pokład i cztery toalety, z których jedna jest przeznaczona dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wielofunkcyjne wnętrza oferują nie tylko miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, ale także dużą przestrzeń do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i bagażu. Nowe jednostki KISS są wyposażone w klimatyzację, zarówno w przedziale pasażerskim jak i kabinie maszynisty. Pasażerowie mogą korzystać z najnowocześniejszego systemu informacji pasażerskiej oraz WiFi. Bezpieczną eksploatację na kolei zapewniają kamery wewnętrzne i zewnętrzne oraz kamery na dachu monitorujące pantograf. Pojazdy wyposażone są również w certyfikowany system pomiaru zużycia energii oraz dokładny system zliczania pasażerów. Maszyniści mają do dyspozycji nowoczesną i ergonomicznie zaprojektowaną kabinę.

foto: Stadler

Komentarze