Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wszystkie pociągi pośpieszne BDŻ obsługiwane nowymi lokomotywami Smartron

inforail
14.10.2025 17:30
0 Komentarzy

Bułgarskie Koleje Państwowe (БДЖ) osiągnęły ważny etap modernizacji swojego taboru. Od października 2025 roku 100% pociągów kategorii pospiesznej obsługiwanych jest przez nowoczesne lokomotywy Siemens Smartron.

Uroczyste wprowadzenie do eksploatacji trzech kolejnych pojazdów odbyło się z udziałem wicepremiera i ministra transportu oraz komunikacji Bułgarii, Grozdana Karadżowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla bułgarskich kolei ma pełne wprowadzenie lokomotyw Siemens Smartron do obsługi pociągów pospiesznych?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska naturalnego przyniosą nowe lokomotywy w porównaniu do starszego taboru BDŻ?
  3. Czy planowany zakup nowych wagonów pasażerskich przez Ministerstwo Transportu pozwoli zredukować deficyt taborowy jeszcze przed końcem 2025 roku?
Lokomotywa Smartron BDŻ
Lokomotywa Smartron BDŻ/foto: BDŻ

Trzy nowe lokomotywy z imionami zasłużonych Bułgarów

Nowe lokomotywy otrzymały imiona upamiętniające osoby, które odegrały ważną rolę w rozwoju bułgarskiej kolei i historii kraju: Georgi Ikonomow, Zachari Stojanow i Boris Kolczew. Dwie z nich rozpoczęły służbę na trasach prowadzących do Burgasu, a trzecia skierowana została do Ruse.

Minister Grozdan Karadżow podkreślił, że wprowadzenie nowych lokomotyw to istotny krok w kierunku unowocześnienia i ekologizacji transportu kolejowego w Bułgarii.

Celem naszych kolei jest zapewnienie nowoczesnych i niezawodnych lokomotyw, które się nie psują, nie przegrzewają i nie ulegają awariom transformatorów. Dzięki temu ograniczymy opóźnienia i zwiększymy efektywność energetyczną przewozów – powiedział minister podczas uroczystości.

24 nowoczesne lokomotywy w służbie BDŻ

Nowe maszyny są częścią umowy na dostawę 10 lokomotyw Siemens Smartron o łącznej wartości ponad 91 mln lewów. Po dostarczeniu ostatniego pojazdu przed końcem 2025 roku, flota BDŻ będzie liczyć łącznie 24 lokomotywy tego typu.

Lokomotywy Siemens Smartron to nowoczesne, energooszczędne jednostki elektryczne wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, które minimalizują ryzyko incydentów. Charakteryzują się także wysoką niezawodnością i niższym zużyciem energii, co pozwala ograniczyć koszty eksploatacji i emisję CO₂.

Inwestycje w nowy tabor i poprawę infrastruktury

Minister Karadżow zwrócił uwagę, że pomimo trudności w sektorze kolejowym, rząd podejmuje intensywne działania na rzecz jego odbudowy.

Rozważamy zakup lub wynajem nowych wagonów pasażerskich, a także pozyskanie rezerwowych jednostek, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże kolejowe – powiedział.

Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2025 roku niedobór wagonów pasażerskich w BDŻ może sięgnąć 70 jednostek. W związku z tym ministerstwo analizuje możliwości uzyskania wsparcia z unijnego funduszu klimatycznego, które pozwoliłoby nie tylko poprawić infrastrukturę transportową, ale także zmniejszyć różnice społeczne w mniej rozwiniętych regionach Bułgarii.

Kolej w Bułgarii w kierunku zrównoważonej przyszłości

Wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw Siemens Smartron stanowi kolejny krok w kierunku pełnej modernizacji bułgarskiej kolei. Nowoczesny tabor, inwestycje w bezpieczeństwo i ekologiczne rozwiązania transportowe mają uczynić BDŻ bardziej konkurencyjnym przewoźnikiem i zapewnić mieszkańcom kraju wygodne, szybkie i bezpieczne podróże.

Komentarze