Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wreszcie ruszyły prace na odcinku Czyżew – Białystok

inforail
17.09.2020 11:45
0 Komentarzy

Ponad 3,5 mld złbędzie kosztowała modernizacja ok. 71-km odcinka Czyżew-Białystok, fragmentumiędzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. W czwartek (17 września 2020roku) w Czyżewie (Podlaskie) oficjalnie rozpoczęto te prace.

Inwestycja jest sumą ok. 3 mld zł dofinansowana z UE zprogramu Łącząc Europę (CEF) zarządzanego przez Komisję Europejską.

Czyżew-Białystok to ostatni niezmodernizowany jeszczefragment kolejowej trasy z Warszawy do Białegostoku. Władze prowadzącejinwestycję spółki PKP PLK SA podkreślają, że po zakończeniu prac – w 2024 r.,pociągi wożące pasażerów będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h, towarowe zprędkością 160 km/h, a podróż na trasie Warszawa-Białystok zajmie mniej niżpółtorej godziny.

Prace na odcinku Czyżew-Białystok mają potrwać do 2023 r., w2024 r. będzie jeszcze instalowany system sterowania, na całej trasieWarszawa-Białystok będą też budowane skrzyżowania bezkolizyjne – także nawcześniej realizowanych projektach – i wtedy pociągi na całej trasieBiałystok-Warszawa będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h – poinformował nakonferencji prasowej w Czyżewie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Zaznaczył, żeprace na odcinku Czyżew-Białystok mają się odbywać przy zachowaniu ruchupociągów – jednym torem – choć jakieś utrudnienia mogą wystąpić. Jużdemontowane są stare szyny, dostarczane nowe, tłuczeń, podkłady kolejowe.

Wykonawcą odcinka Czyżew-Białystok jest wybrane w przetargupolsko-chińskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych IntercorSp. z o.o.,( lider konsorcjum), Stecol Corporation i Sinohydro CorporationLimited. Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting EuropeFacility, Łącząc Europę). Umowę podpisano pod koniec czerwca 2020 r.

Ireneusz Merchel zaznaczył, że przygotowania do tejinwestycji trwały od lat, były też zmiany w projekcie (pierwotnie inwestycjaprzewidywała możliwość jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h), alew końcu prace ruszyły.

PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jedna z największychi najważniejszych inwestycji kolejowych, którą realizują, i jedna z kluczowychinwestycji w Krajowym Programie Kolejowym. Ma się przyczynić do większejkonkurencyjności kolei w komunikacji z krajami nadbałtyckimi.

Minister funduszy i polityki regionalnej MałgorzataJarosińska-Jedynak powiedziała, że cieszy, że mimo pandemii realizowane sąinwestycje infrastrukturalne zarówno te wspierane z budżetu państwa, jak i ześrodków UE, a inwestycja to także wsparcie firm, bo inwestycje w infrastrukturępubliczną, prywatną „mają charakter antykryzysowy”. Podkreśliła, żewsparcie modernizacji odcinka Rail Baltica świadczy o tym, jak ważna toinwestycja dla międzynarodowej sieci transportowej, sieci TNT. Z budżetupaństwa pochodzi 20 proc. kosztów inwestycji.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, żeRail Baltica, która jest w korytarzu komunikacyjnym na północ Europy jestważnym elementem gospodarki regionów przez które biegnie, jest też ważna dlalokalnych społeczności, lepszej komunikacji. Wyraził przekonanie, że inwestycjabędzie dobrze służyć Polsce i innym krajom nadbałtyckim.

Na odcinku Czyżew-Białystok będą zmodernizowane stacje:Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory oraz Białystok. Powstanie nowa stacjaBaciuty. W Białymstoku powstanie nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Nastacji głównej powstaną cztery nowe zadaszone perony z systemem informacji dlapasażerów. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory,Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica,Klepacze. Infrastruktura stacji i przystanków będzie dostosowana do potrzebosób niepełnosprawnych. Będą likwidowane na całym odcinku Czyżew-Białystokwszystkie przejazdy w poziomie szyn. Powstanie 25 wiaduktów.

Modernizacja trasy będzie także oznaczać większą jejprzepustowość. Prezes PKP PLK podał, że po modernizacji trasą będzie mogłojeździć kilkadziesiąt par pociągów, obecnie to kilkanaście par.

Przed inauguracją budowy, ministrowie, władze PKP PLK zburmistrz Czyżewa Anną Bogucką, delegacjami lokalnymi złożyły w Czyżewie kwiatypod symbolicznym wagonem-pomnikiem upamiętniającym ofiary zsyłek na Sybir.Pomnik znajduje się przy stacji kolejowej.(PAP)

Komentarze