Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Województwo lubuskie najbardziej kolejowe. W każdym powiecie jest stacja

inforail
08.11.2023 14:45
0 Komentarzy

W 2022 roku koleją najczęściej podróżowali mieszkańcy Sopotu, Gdyni i Skierniewic – miast na prawach powiatu, oraz zamieszkujący powiat grodziski – podał Urząd Transportu Kolejowego prezentując wyniki badania ruchu pasażerskiego w powiatach w stosunku do liczby ich mieszkańców.

Urząd Transportu Kolejowego przyjrzał się dostępowi pasażerów do kolei w powiatach, wykorzystując wskaźnik wymiany pasażerskiej na stacjach danego powiatu w stosunku do liczby jego mieszkańców.

Ranking powiatów

W Sopocie (miasto na prawach powiatu), w którym w 2022 r. było 32,7 tysiąca zameldowanych mieszkańców wartość tego wskaźnika wyniosła 391 wsiadań/wysiadań. Oznacza to, że przy założeniu, że w tym mieście koleją podróżowali jedynie mieszkańcy, to każdy z nich skorzystał z tego środka transportu niemal 400 razy w roku.

„To wynik znacznie wyższy od ubiegłorocznego, który nieco przekroczył 233 i również był najlepszym wynikiem w kraju. Jednak w miejscowościach o dużym znaczeniu turystycznym wysoki wskaźnik wykorzystania obrazuje w większym stopniu, jak ważnym środkiem transportu dla danego ośrodka jest kolej, niż jakie jest faktyczne wykorzystanie przez mieszkańców. W przypadku Sopotu znaczenie kolei jest niepodważalne” – podkreślił UTK.

Z badania Urzędu wynika, że poza Sopotem jeszcze tylko 3 powiaty osiągnęły wskaźnik powyżej 100: miasto na prawach powiatu Gdynia z wynikiem 138,2 (92,3 w 2021 r.); miasto na prawach powiatu Skierniewice, gdzie na jednego mieszkańca przypada 106,9 podróży koleją rocznie (73,9 w 2021r.) oraz powiat grodziski, który osiągnął wynik 104,6 (wzrost o ponad 19 punktów od 2021 r.).

Kolejna grupa powiatów w badaniu UTK to te, w których wskaźnik wykorzystania kolei był niższy niż 100, ale nie mniejszy niż 50. Z raportu wynika, że takich miejsc w Polsce jest 9: miasto na prawach powiatu Gdańsk (91), powiat miński (76,4), powiat nowodworski (71,7), powiat żyrardowski (70,8), miasto na prawach powiatu Katowice (65,3), miasto na prawach powiatu Siedlce (63,5), powiat pruszkowski (57,3), miasto na prawach powiatu Warszawa (50,7) oraz powiat otwocki (50,2).

W 2022 roku koleją najczęściej podróżowali mieszkańcy Sopotu, Gdyni i Skierniewic – miast na prawach powiatu, oraz zamieszkujący powiat grodziski – podał Urząd Transportu Kolejowego.
Stacja Rzepin/foto: PKP PLK

UTK wskazał, że w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. nie zmieniła się sytuacja związana z dostępnością kolei w powiatach, bo nadal w 43 z 380 powiatów pociągi się nie zatrzymywały. Oznacza to, że na terenie 11 proc. powiatów w zeszłym roku nie było czynnych stacji kolejowych, a tym samym blisko 2,3 mln mieszkańców Polski nie mogło skorzystać z przejazdów pociągami na obszarze powiatu, w którym mieszka.

Z analizy Urzędu wynika, że najgorzej sytuacja wygląda w województwach: warmińsko-mazurskim, małopolskim i mazowieckim. Z 21 powiatów województwa warmińsko-mazurskiego w 6 powiatach zamieszkiwanych przez 204,6 tys. mieszkańców w 2022 r. nie było stacji pasażerskich. W województwie małopolskim w ubiegłym roku pociągi nie zatrzymywały się w 4 powiatach zamieszkiwanych przez 361,2 tys. osób. Na Mazowszu w 2022 r. nie można było wsiąść do pociągu na terenie 6 powiatów zamieszkiwanych przez 246,5 tys. osób.

UTK podał również, że w 2022 r. w województwie podlaskim w 4 powiatach nie było wymiany pasażerskiej, a w reszcie należących do regionu powiatów wskaźnik wymiany pasażerskiej w stosunku do liczby jego mieszkańców nie przekroczył 10.

Urząd ocenił, że w najlepszej sytuacji pod względem dostępności do kolei jest województwo lubuskie, gdzie w każdym powiecie jest co najmniej jedna stacja.

Komentarze