Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodorowa lokomotywa SM42 pojechała na testy do Szwecji

inforail
09.05.2025 13:30
0 Komentarzy

10 dni pokazów, testów i merytorycznych prezentacji – tak wygląda kolejny ważny krok PESA w drodze na rynki skandynawskie.

W tych działaniach nawet morze nie było przeszkodą, bo wodorowa lokomotywa bydgoskiego producenta promem Polonia dotarła ze Świnoujścia do Ystad, a stamtąd już kolejowymi torami do Sztokholmu i innych szwedzkich miast, w których będzie prezentowana potencjalnym klientom.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega SwedenH2 Roadshow organizowane przez PESA oraz jakie miasta w Szwecji obejmuje?
  2. Jakie testy i pokazy wodorowej lokomotywy PESA zostały zaplanowane w Szwecji i w jakich lokalizacjach się odbywają?
  3. Jakie plany rozwoju i inwestycje planuje PESA w związku z produkcją lokomotyw wodorowych oraz pojazdów pasażerskich zasilanych ogniwami wodorowymi?
Wodorowa lokomotywa w Szwecji
Wodorowa lokomotywa w Szwecji

Współpraca ze szwedzkimi firmami

– „SwedenH2 Roadshow to kolejny etap naszej współpracy ze szwedzkimi firmami Hankavik i Vate Rail, z którymi podpisaliśmy umowę na Innotrans w Berlinie. Razem przygotowaliśmy serię testów i prezentacji na bocznicach kolejowych i w terminalach największych szwedzkich portów morskich. Zainteresowanie naszą lokomotywą wodorową jest tutaj naprawdę spore…” powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych PESA.

PESA, Hankavik i Vate Rail uczestniczyli również w największych skandynawskich targach kolejowych Train&Rail, które w dniach 6-8 maja odbywały się w Sztokholmie. Uczestnicy targów mogli również oglądać pracę wodorowej lokomotywy manewrowej na specjalnych pokazach w terminalu w Arsta.

– „PESA po raz pierwszy uczestniczyła w targach Train&Rail, ale chcemy się tutaj zadomowić. Sektor kolejowy Szwecji wyróżnia bardzo dobra organizacja, zarówno jeśli chodzi o sam system, przewoźników pasażerskich i towarowych, a nawet producentów komponentów. Co ważne szwedzka kolej szybko dostosowuje się do najnowszych trendów, czego przykładem są HS czy dekarbonizacja i zielona kolej. To dla nas obiecujący rynek.” – podkreślił Jan Bończyk, Dyrektor Sprzedaży Kolejowych Rynków Zagranicznych PESA.

Testy i pokazy wodorowej lokomotywy PESA zaplanowano między innymi na bocznicach kolejowych i terminalach stalowego giganta SSAB w Oxelösund i Borlänge oraz terminalach portowych w Göteborgu, Malmö, Trelleborgu i Ystad.

Wodorowa lokomotywa w Szwecji
Wodorowa lokomotywa w Szwecji

-„Jesteśmy naprawdę usatysfakcjonowani wynikami pierwszych testów. Podczas prób z dużymi ładunkami (950-1500 ton) lokomotywa PESY bez problemów pokonywała nawet trasy na wzniesieniach o nachyleniu 15 promili.” – podsumował Filip Forslund, Group CEO VÄTE Bolagen AB.

Szwedzki przewoźnik chce wprowadzić pierwsze manewrowe lokomotywy wodorowe do eksploatacji w 2028 roku. PESA poza prezentowaną w Szwecji SM42-6Dn rozpoczęła prace nad projektami nowej lokomotywy wodorowej oraz pojazdu pasażerskiego zasilanego z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych. Bydgoska spółka rozpoczęła również największy w historii program inwestycyjny, obejmujący między innymi automatyzację, spawanie laserowe i budowę nowych hal produkcyjnych oraz magazynowych. Dzięki inwestycjom PESA znacząco zwiększy możliwości produkcyjne zakładu w Bydgoszczy.

Komentarze