Włoskie lokomotywy E464
inforail
04.05.2011 13:39
0 Komentarzy
Włoskie lokomotywy E464
Obecnie w Polsce panuje „moda”na zakup mocnego taboru, znacznie przekraczającego aktualne i nierzadko przyszłe zapotrzebowanie, jednak w znacznie bardziej zamożnych krajach panuje zupełnie inna tendencja –do zakupu taboru „skrojonego na miarę”. Właśnie takim przykładem są lokomotywy elektryczne kolei włoskich serii E464.
Historia Włoch i Polski jest zupełnie odmienna, jednak na przestrzeni dziejów między oboma krajami występowały okresy silnej współpracy gospodarczej. Najbardziej znanymi tego przykładami są samochody Fiat, które na zasadzie różnych licencji były w dosyć szerokim spektrum produkowane w Polsce. Jednak sektor kolejowy zawsze miał swoje specyfikacje, które teoretycznie sprzyjały współpracy z Włochami. Jednym z takich czynników było zastosowanie zasilania prądem stałym o napięciu 3 kV, dzięki czemu pojazdy trakcyjne eksploatowane we Włoszech w stosunkowo prosty sposób mogły zostać dostosowane do eksploatacji w Polsce. Jednak efektem ubocznym istnienia podziału Europy na Blok wschodni i zachodni droga do prostej współpracy została zablokowana, natomiast nasz rząd kupując licencję na lokomotywy z bankrutującej brytyjskiej wytwórni co prawda doprowadził do powstania krajowego przemysłu budowy maszyn, jednak przestarzała technologia z biegiem lat stawała się coraz bardziej nieadekwatna. Najbardziej boleśnie odczuliśmy to po 1989 roku, kiedy „zasady gry”uległy diametralnej zmianie. Mniej więcej w tym samym okresie (w 1993 roku) koleje włoskie FS zleciły firmie AD Tranz (włoska filia w Vado Ligure) opracowanie i wyprodukowanie serii 20 lokomotyw uniwersalnych E412. Pojazdy o mocy 6 MW i prędkości maksymalnej 200 km/h mogły pracować pod trzema napięciami zasilania (3 kV i 1,5 kV DC oraz 15 kV 16,7 Hz AC) i odznaczały się bardzo dobrymi parametrami. Trzy lata później PKP zamówiło dostawę 8 tożsamych lokomotyw o pierwotnym oznaczeniu EU43 oraz 42 jednonapięciowych oznaczonych jako EU11. Jak już wiadomo w późniejszym okresie kontrakt został wypowiedziany i wszystkie wyprodukowane dla Polski maszyny trafiły do Włoch. Ostatecznie seria lokomotyw wielonapięciowych tego typu została zakończona na 28 maszynach, jednak prawdziwym sukcesem okazała się wywodząca z E412 seria E464.
Lokomotywy wielonapięciowe serii E412 były maszynami uniwersalnymi przeznaczonymi do prowadzenia pociągów międzynarodowych głównie przez przełęcz Brenner. Jednak prawdziwe potrzeby trakcyjne kolei włoskich leżały w zupełnie innym miejscu i już w 1994 roku ten sam producent otrzymał zamówienie na dostawę pierwszej serii 50 lokomotyw E464 do regionalnego i międzyregionalnego ruchu pasażerskiego. W związku z tym określono odmienne parametry, które nie tylko wpłynęły na zmniejszenie kosztów produkcji ale również późniejszej eksploatacji. Analizując potrzeby trakcyjne w połączeniu z obecnymi i przyszłymi parametrami obsługiwanych linii zdecydowano się zamówić nowe maszyny jako jednonapięciowe (3 kV DC) o mocy zmniejszonej do 3,2 MW i prędkości maksymalnej ograniczonej do 160 km/h. Dzięki temu uzyskano zadowalające parametry ruchowe przy jednoczesnym zachowaniu dopuszczalnych nacisków na oś poniżej 20 t (E646 waży 72 t, E412 już 88,7 t.). Oprócz tego uniknięto typowego znanego również z Polski problemu z niewydolnością energetyczną podstacji. Bowiem zarówno we Włoszech jak i w Polsce system zasilania był konstruowany pod słabsze maszyny (w Polsce do 4 MW) przez co lokomotywy mocniejsze nie mogą w pełni wykorzystać swoich parametrów trakcyjnych.
Ostatnią z ważnych zmian była rezygnacja z drugiej kabiny maszynisty co było podyktowane liczną flotą wagonów sterowniczych używanych ze Włoszech. W efekcie tego długość maszyny serii E464 wynosiła 15,75 m podczas gdy E412 miało 19,4 m. Produkcja maszyn tej serii została rozpoczęta w 1996 roku i trwa praktycznie po dziś dzień. W ramach różnych zamówień Trenitalia będzie eksploatowała łącznie 688 maszyn tego typu z czego 570 jest już w eksploatacji, pozostałe są w trakcie produkcji. Najnowsze zamówienie na 50 maszyn (wliczone do wcześniejszej liczby całkowitej) ma zostać zrealizowane w latach 2012-13. Zamówienie to stanowi realizację opcji z kontraktu zawartego w 2009 roku obejmującego dostawę 100 maszyn. Najnowsze 50 lokomotyw ma kosztować 128 milionów €, co daje bardzo atrakcyjną cenę 2,56 miliona €za sztukę. Dla porównania jedna lokomotywa Traxx dla KM ma kosztować 3,68 miliona €za sztukę, natomiast PKP IC zapłaciło 4,45 miliona €za sztukę. To porównanie bardzo dobrze pokazuje jak ważne jest zamawianie właściwego do potrzeb taboru, bowiem przy takiej cenie jak dla serii E464 KM mogłyby kupić 15 zamiast 11 maszyn. Zwłaszcza, że mocy 6 MW itak się nie wykorzysta, podobnie jak drugiej kabiny gdyż Traxy będą na stałe eksploatowane z wagonami sterowniczymi.
Popularność lokomotyw E464 przerosła oczekiwania chyba wszystkich. Raz dobrze opracowana konstrukcja znalazła taki zbyt, że jest już produkowana od 15 lat i wszystko wskazuje, że dożyje „pełnoletniości”. Dodatkowo za długim okresem produkcji postępuje duża liczebność przez co seria ta stała się najpopularniejszą generacją lokomotyw we Włoszech. Osiągnięcie takich rezultatów zdarza się bardzo rzadko, jednak już obecnie serię E464 można porównać do tak kultowych pojazdów jak EN57, ET22, wagonów piętrowych z Bautzen, tramwajów generacji 105N czy GT8.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze