Władze Ostrowca chcą przejąć budynek dworca kolejowego
Nieużytkowany i niszczejący budynek dworca kolejowego wOstrowcu Świętokrzyskim, chce od PKP przejąć samorząd miasta. Gmina planujewyremontować obiekt i wykorzystywać go na potrzeby lokalnej społeczności.
Samorząd rozpoczął już współpracę z PKP dotyczącą wspólnegofinansowania remontu znajdującej się obok budynku dworca kładki dla pieszych,biegnącej nad torami kolejowymi. Kładka łączy ul. Żabią, przy której znajdujesię dworzec autobusowy i z której można dojechać do centrum Ostrowca, zperonami kolejowymi i budynkiem dworca PKP.
Z inicjatywą odnowienia obiektów znajdujących się w pobliżudawnych zakładów miejscowej huty, wyszedł prezydent Ostrowca, JarosławGórczyński. Zależy mi na tym, by obiekty które kiedyś tętniły życiem,znowu pełniły swoją funkcję, nie niszczały” – podkreślił w rozmowie z PAPGórczyński.
Samorząd podjął rozmowy na temat realizacji przedsięwzięcia,z przedstawicielami władz kolejowych spółek, skupionych w PKP. W ich efekcieuzgodniono porozumienie, w myśl którego miasto, PKP Polskie Linie Kolejowe iPKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie, będą wspólniefinansowały remont kładki. „To pozytywny przykład współpracy. Kosztremontu to ok. 800 tys. do miliona złotych. Jest przygotowana dokumentacjatechniczna inwestycji i mam nadzieję, że wkrótce PKP ogłosi przetarg na teprace remontowe” – dodał Górczyński.
Miasto chce także wyremontować budynek dworca, który odkilku lat nie jest użytkowany – niszczeje, nie jest bowiem odnawiany ikonserwowany. Najpierw samorząd musi zostać właścicielem tej nieruchomości -planowane są dalsze rozmowy z PKP w tej sprawie. „Przejęcie dworca będziekolejnym krokiem. Tu zaproponowałem, by zgodnie z ustawą o komercjalizacji PKP,miasto przejęło budynek wraz z częścią przyległego do niego terenu” -wyjaśnił Górczyński.
Trzykondygnacyjny budynek dworca wzniesiono pod koniec XIXw. Choć nie jest zabytkiem, prowadzone w nim prace muszą być uzgadniane zkonserwatorem. „Obiekt stanowi perłę architektoniczną i chcemy go zachowaćdla przyszłych pokoleń” – zaznaczył prezydent
W odnowionym budynku, miałby znajdować się punkt obsługipasażerów, a część pomieszczeń gmina chciałaby wykorzystywać na potrzebywłasnych jednostek, także na cele kulturalne. Prezydent nie chciał na raziemówić o szacunkowych kosztach planowanej inwestycji. Samorząd będzie się starało wsparcie przedsięwzięcia funduszami unijnymi.
Przez Ostrowiec biegnie linia kolejowa nr 25 – od ŁodziKaliskiej do Dębicy na Podkarpaciu. Między Tomaszowem Mazowieckim (Łódzkie) aSkarżyskiem-Kamienną (Świętokrzyskie) linia nie jest zelektryfikowana.
Od 2010 r. trwa modernizacja trasy, a prace mają byćkontynuowane w najbliższych latach. „Być może doczekamy się tego, żebypociągi przejeżdżające przez Ostrowiec docierały do Lwowa – kiedyś takiepołączenie było” – dodał Górczyński.
Obecnie z Ostrowca podróżni mogą dojechać pociągiembezpośrednio m.in. do Krakowa, Kielc, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej.
Znajdujący się w północno wschodniej części regionuOstrowiec Świętokrzyski jest drugim co do wielkości miastem województwaświętokrzyskiego. Mieszka tam ok. 72 tys. osób.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze