Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

WKD nadal we wspólnym bilecie; wiemy za ile

inforail
06.01.2023 13:45
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał z Warszawską Koleją Dojazdową umowę na świadczenie usług polegających na honorowaniu w pociągach biletów i uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie.

Bez przetargu.

O zamówieniu

Zamawiane usługi polegają na honorowaniu w pociągach Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o. o. (dalej także: „WKD”) biletów i uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie na linii kolejowej WKD, na odcinku przebiegającym przez obszar Warszawskiego Transportu Publicznego (dalej: „WTP”), ograniczonym następującymi stacjami lub przystankami kolejowymi: Warszawa Śródmieście WKD – Warszawa Ochota WKD – Warszawa Zachodnia WKD – Warszawa Reduta Ordona – Warszawa Aleje Jerozolimskie – Warszawa Raków – Warszawa Salomea – Warszawa Opacz.

Dlaczego bez przetargu?

Usługi objęte przedmiotem w/w zamówienia mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę tj. Warszawską Kolej Dojazdową sp. z o.o. w celu zwiększenia integracji taryfowej oraz zapewnienia odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie zintegrowanego systemu taryfowo – biletowego, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

Postępowanie o zamówienie publiczne zostało przeprowadzone w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdyż Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o. o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportu kolejowego w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym oraz posiada wszelkie wymagane licencje, koncesje, zezwolenia, świadectwa i inne dokumenty niezbędne do wykonywania przewozów kolejowych, jeżeli obowiązek ich posiadania wynika z obowiązujących przepisów prawa.

Warszawska Kolej Dojazdowa (dawniej: Elektryczna Kolej Dojazdowa) powstała w latach dwudziestych dwudziestego stulecia. Jest to linia o znaczeniu lokalnym, ale bardzo istotnym dla mieszkańców miejscowości przez które przebiega. Od prawie stu lat ich potrzeby komunikacyjne, w szczególności związane z codziennymi dojazdami do pracy, są bowiem zaspakajane przez tę kolej.

Uwzględniając, że dojazdy do pracy (lub w innym celu) nie kończą się na stacji WKD położonej w Warszawie i są kontynuowane pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego, wypracowano ze spółką WKD zasady honorowania w pociągach WKD biletów obowiązujących w pojazdach WTP.

Alternatywą dla powyższego rozwiązania, umożliwiających podróżowanie do i z ww. miejscowości, silnie zintegrowanych z m.st. Warszawą, na podstawie biletów WTP, byłoby uruchomienie dodatkowych autobusów kursujących po drogach przebiegających równolegle do linii WKD. Takie rozwiązanie zastępcze byłoby nieracjonalne, a także niezgodne z proekologiczną polityką mobilności m.st. Warszawy. Z tego punktu nie jest możliwe do zastosowania.

Wyłącznie Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o. o. obsługuje w istotnym zakresie przewozy mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż linii WKD, silnie zintegrowanych z m.st. Warszawą i znajdujących się na obszarze WTP. Z tego powodu Zarząd Transportu Miejskiego jest zainteresowany honorowaniem jego biletów na odcinku linii WKD. W związku z powyższym jest oczywiste, że nie jest możliwe udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie konkurencyjnym – podano w uzasadnieniu.

Inni przewoźnicy działający na obszarze WTP, ze względu na lokalny charakter linii WKD mają znikome oddziaływanie na kształtowanie popytu na przejazdy linią WKD.

Wartość zamówienia to 19 091 499.65 PLN netto.

Komentarze