WKD modernizuje całą flotę EN97. Rusza naprawa P5 „Pokemonów”
Warszawska Kolej Dojazdowa podpisała 8 grudnia 2025 r. umowę z firmą Public Transport Service na przeprowadzenie napraw poziomu P5 połączonych z kompleksową modernizacją wszystkich 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97.
To największy projekt odnowy taboru w historii WKD, którego efektem ma być znacząca poprawa bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne elementy techniczne pojazdów EN97 zostaną poddane naprawie w ramach najwyższego poziomu utrzymania P5 i jaki jest cel tych prac?
- W jaki sposób modernizacja EN97 wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami?
- Jak WKD zamierza utrzymać ciągłość kursowania pociągów podczas trzyletniego procesu napraw i modernizacji całej floty EN97?
Co oznacza naprawa P5 dla EN97?
Tabor EN97 – popularnie nazywany „Pokemonami”, wyprodukowany w latach 2011–2012 w PESA Bydgoszcz – przejdzie najwyższy poziom przeglądu utrzymaniowego, którego celem jest niemal pełne odtworzenie stanu fabrycznego. Zakres prac obejmie:
- całkowite rozebranie pojazdu,
- naprawę lub wymianę kluczowych podzespołów, takich jak silniki trakcyjne, wózki, przekładnie, układy hamulcowe czy instalacje elektryczne,
- odnowienie konstrukcji pudła, renowację wnętrza oraz malowanie,
- przywrócenie pełnej sprawności technicznej zgodnie z dokumentacją producenta i obowiązującymi normami.
Naprawy będą prowadzone tak, aby nie wpływać na codzienną ofertę przewozową. Jednocześnie do prac kierowane będą maksymalnie cztery pojazdy, co pozwoli utrzymać częstotliwość kursowania na linii WKD.
Modernizacja, która odmieni wnętrze i możliwości „Pokemonów”
Oprócz standardowych prac utrzymaniowych przewidziano szeroki zakres modyfikacji, które podniosą funkcjonalność, wygodę i bezpieczeństwo pojazdów:
- montaż nowych zadajników jazdy i wyświetlaczy prędkości,
- wdrożenie nowego systemu sterowania, m.in. z trybem „parking”,
- instalacja nowego systemu informacji pasażerskiej,
- montaż liczników pasażerów,
- wprowadzenie funkcji „pamięć” w przyciskach otwierania drzwi,
- modernizacja oświetlenia: pełne przejście na technologię LED,
- instalacja ładowarek USB dla pasażerów,
- wygłuszenie kabiny maszynisty i szaf pneumatycznych,
- wymiana foteli maszynistów,
- renowacja foteli pasażerskich, obejmująca wymianę tkanin, pianek oraz odnowienie elementów metalowych i plastikowych.
Przewidziane są również udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – m.in. montaż pętli indukcyjnych, zmiana lokalizacji biletomatów oraz poprawione oznakowanie i sygnalizacja drzwi.
Inwestycja finansowana z KPO i rozłożona na trzy lata
Modernizacja będzie realizowana przez trzy lata, a ostateczny termin zakończenia napraw wyznaczono na 29 lutego 2029 r. Cały projekt zostanie sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Zarząd WKD podkreśla, że to kluczowy krok w kierunku unowocześnienia taboru i dalszego podnoszenia standardów obsługi pasażerów. Po zakończeniu prac EN97 mają zapewniać wyższy poziom niezawodności, komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa, co przełoży się na jakość podróży na jednej z najważniejszych linii kolejowych aglomeracji warszawskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze