Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy co dalej z powypadkowym EN57AL-2108; a przynajmniej jego częścią

inforail
31.12.2021 07:45
0 Komentarzy
Ponad półtora roku temu pisaliśmy na łamach InfoRail.pl, że jednostka EN57AL-2108 prawdopodobnie trafi na złom.

Teraz wiemy nieco więcej na ten temat.

Trochę historii

Jednostka brała udział w wypadku, do którego doszło na przejeździe kolejowym pomiędzy Podjuchami a Daleszewem. W zderzeniu z ciężarówką ucierpiała dość poważnie. Przez kilkanaście miesięcy ten zmodernizowany skład dosłownie gnił, był rozkradany i niszczony na tyłach lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

W maju 2020 roku CUPT poinformował nas, że prowadził w listopadzie 2019 r. kontrolę po zakończeniu realizacji projektu (kontrolę trwałości) spółki Przewozy Regionalne. Zakresem dofinansowanego ze środków UE przedsięwzięcia była modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym pojazdu kolejowego EN57AL-2108.

Ustalono, że 13 czerwca 2018 roku doszło do kolizji pojazdu kolejowego EN57AL-2108 z samochodem ciężarowym. Wynikiem zderzenia było wykolejenie pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego wózka oraz uszkodzenie całkowite członu Rb pojazdu kolejowegoEN57AL-2108, a także uszkodzenie pozostałych dwóch członów S i Ra. Powyższa kolizja została opisana przez Państwową Komisję Badań Wypadków Kolejowych w Ministerstwie Infrastruktury.

CUPT w ramach swoich uprawnień jako strona umowy o dofinansowanie odpowiada m. in. za nadzorowanie utrzymania przez Beneficjenta zasady trwałości i celu projektu i w tym przypadku Beneficjent był zobowiązany do odtworzenia stanu środków trwałych. Powyższe było przedmiotem sformułowanych w wyniku kontroli zaleceń pokontrolnych, które podlegają monitorowaniu. Spółka poinformowała CUPT o zamiarze zakupu EZT serii EN57AL w przetargu organizowanym przez Województwo Zachodniopomorskie. Jeden z trzech pojazdów zastąpiłby wyłączony z eksploatacji na wskutek wypadku kolejowego pojazd 2108, zapewniając ciągłość trwałości projektu. Umowa z Województwem w ramach postępowania przetargowego została zawarta w dniu 4 marca 2020 roku, a odbiór pojazdów nastąpił w dniu 17 marca 2020 roku. Zakupione pojazdy, w tym również dedykowany do zastąpienia pojazdu 2108, obecnie oczekują w ZNT Kruszewiec na rozpoczęcie napraw P4, po realizacji których będą mogły zostać włączone do eksploatacji. Zgodnie z otrzymanymi informacjami od Beneficjenta powrót pojazdu do obsługi połączeń przewidzianych w projekcie datowany jest na pierwszą dekadę sierpnia 2020 roku.

Utylizacja

Teraz Zakład Napraw Taboru w Kruszewcu opublikował zapytanie o informację dotyczącą kosztu utylizacji 1 wagonu pozostałego z pojazdu EN57AL-2108, który uległ wypadkowi. Wagon pozbawiony jest wózków jezdnych, zestawów kołowych oraz elementów elektrycznych (silniki trakcyjne, przetwornica napięciowa, inne). Do utylizacji pozostaje pudło wagonu wraz z wewnętrznym wyposażeniem o szacowanej wadze 25 ton. Miejsce postojowe wagonu to Szczecin. Przy wycenie należy uwzględnić wszystkie koszty niezbędne do wykonania utylizacji wagonu.

Oferty można składać do 5 stycznia 2022 roku. Decyduje cena.

Komentarze