Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin. Inwestycja za 2,5 mld euro

inforail
22.05.2025 09:30
0 Komentarzy

Od sierpnia 2025 roku rusza jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w niemieckim transporcie kolejowym. Deutsche Bahn (DB) wraz z rządem federalnym przeprowadzi kompleksową generalsanację 278-kilometrowej magistrali kolejowej Hamburg–Berlin, jednej z najbardziej obciążonych tras w Niemczech.

Projekt pochłonie około 2,5 miliarda euro, a jego celem jest przekształcenie tej osi transportowej w nowoczesny, wydajny i cyfrowy korytarz kolejowy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie technologie cyfrowe, takie jak ETCS i FRMCS, mają kluczowe znaczenie dla przyszłości kolei na trasie Hamburg–Berlin?
  2. W jaki sposób zaplanowane zmiany infrastrukturalne wpłyną na codzienną obsługę pasażerów, zwłaszcza na stacjach lokalnych?
  3. Jakie konsekwencje dla połączeń międzynarodowych – w tym z Polską – niesie ze sobą 9-miesięczne zamknięcie tej strategicznej magistrali?
Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin
Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin

Kluczowa arteria w nowej odsłonie

Linia Hamburg–Berlin to strategiczna trasa obsługująca zarówno ruch dalekobieżny (ICE), regionalny, jak i towarowy. Dziennie korzysta z niej około 30 tysięcy pasażerów, a sam przebieg linii pełni rolę kręgosłupa komunikacyjnego północno-wschodnich Niemiec.

Podczas 9-miesięcznego całkowitego zamknięcia trasy (01.08.2025–30.04.2026) zaplanowano m.in.:

  • wymianę ponad 180 km torów i 200 rozjazdów,
  • modernizację 28 stacji (toalety, zadaszenia, systemy informacji pasażerskiej, windy),
  • rozbudowę infrastruktury dla rowerzystów i pieszych,
  • budowę 6 nowych punktów przełączania torów, które umożliwią płynniejsze mijanie się składów,
  • wdrożenie systemu bezpieczeństwa ETCS i rozbudowę infrastruktury FRMCS (5G).

Szeroki zakres zamknięć i reorganizacja ruchu

Inwestycja obejmie 3 główne odcinki: Hamburg–Büchen, Büchen–Dergenthin oraz Dergenthin–Berlin. Jednak ze względu na integrację systemów sterowania ruchem i budowę nowych nastawni, ograniczenia w ruchu obejmą też szereg linii lokalnych, m.in. relacje Hagenow–Schwerin, Wittenberge–Perleberg czy Mölln–Lauenburg.

Komfort pasażera priorytetem

Modernizacja stacji ma nie tylko poprawić przepustowość, ale także znacząco zwiększyć komfort podróży. DB przewiduje:

  • nowe windy i rampy,
  • rozszerzenie liczby zadaszonych peronów,
  • lepsze oznakowanie oraz
  • infrastrukturę rowerową (parkingi, stacje serwisowe).

Stacje takie jak Schwarzenbek czy Müssen zyskają dłuższe perony, umożliwiające wprowadzenie dłuższych składów regionalnych na trasie Hamburg–Büchen.

Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin
Wielka modernizacja linii kolejowej Hamburg–Berlin

Technologia 5G dla cyfrowej kolei

Jednym z filarów modernizacji będzie wdrożenie systemu FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), czyli następcy przestarzałego GSM-R. Wzdłuż całej trasy zostaną zbudowane 15-metrowe maszty telekomunikacyjne, które zapewnią:

  • niezawodną transmisję danych między pociągami a infrastrukturą (zarządzanie ruchem, sygnalizacja),
  • lepszy zasięg sieci komórkowej dla pasażerów w podróży,
  • podstawę pod rozwój cyfrowych usług pokładowych, w tym zdalnej diagnostyki i zarządzania flotą.

Znaczenie dla Polski

Prace na trasie Hamburg–Berlin wymuszą także czasowe skrócenie tras międzynarodowych, m.in. z Pragi i Warszawy, które przez dziewięć miesięcy kończyć się będą w Berlinie. To wyzwanie nie tylko dla pasażerów, ale i dla operatorów zastępczej komunikacji autobusowej – m.in. czeski SOR zrealizuje na potrzeby tej inwestycji rekordowe zamówienie na 142 autobusy NS18 (czytaj więcej tutaj).

Podsumowanie:

  • Czas realizacji: sierpień 2025 – kwiecień 2026
  • Koszt: ok. 2,5 mld euro
  • Zakres: tory, rozjazdy, stacje, ETCS, FRMCS, architektura
  • Cel: nowoczesny, cyfrowy korytarz kolejowy, bez potrzeby dużych remontów przez kolejne 5 lat
  • Wpływ: czasowe przerwy w ruchu międzynarodowym, organizacja największej komunikacji zastępczej w historii DB

Więcej: Generalsanierung Hamburg–Berlin – oficjalna strona projektu DB

Komentarze