Więcej połączeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale będą cięcia

Prawie 94 mln zł wyda Województwo Małopolskie na dofinansowanie kolejowychprzewozów pasażerskie w przyszłym roku. Dla Przewozów Regionalnych będzie tokwota 80 mln zł, dla Kolei Małopolskich 13,5 mln zł, a dla Kolei Śląskich ? 0,3mln zł.
Najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy na 2015/16 to zwiększenie połączeńkolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i przywrócenie zawieszonejdotąd linii. Nowy rozkład jazdy będzie obowiązywał od 13 grudniabr.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że w nowymrozkładzie jazdyPrzewozyRegionalnebędą obsługiwać następujące linie:
? Kielce ? Sędziszów ? Olkusz ? Katowice (3,9 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Miechów ? Sędziszów ? Kielce (4,3 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Tarnów ? Rzeszów (11,5 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Tarnów ? Nowy Sącz ? Krynica (17,1 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Sucha Beskidzka ? Zakopane (12,7 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Wadowice ? Bielsko Biała (8,7 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Trzebinia ? Katowice (12,5 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Trzebinia ? Oświęcim (5,3 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
? Kraków ? Skawina ? Spytkowice ? Oświęcim (3,5 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
Koleje Małopolskie będą z kolei wozić pasażerów na liniach:
? Kraków Lotnisko – Kraków Główny ? WieliczkaRynek-Kopalnia (6,3 mln dofinansowania z budżetu województwa)
? Kraków ? Miechów/Sędziszów (7,2 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
Natomiast Koleje Śląskie:
? Katowice ? Oświęcim (0,3 mln dofinansowaniaz budżetu województwa)
Marszałek Województwa Marek Sowa podkreśla, żepo trzech latach przerwy zostanie przywrócone połączenie na linii Kraków? Skawina ? Spytkowice ? Oświęcim.Tę trasę będzie obsługiwać 10pociągów, a przywrócenie tej linii było możliwe dzięki współpracy z samorządamilokalnymi.- Każdy samorząd, naterenie którego przebiegają deficytowe linie kolejowe, mógłwspółfinansować kolej na swoim terenie. W efekcie tego wróciły pociągi nalinii Kraków ? Skawina ? Spytkowice ? Oświęcim. Gminy z tego terenu dopłaciły1,7 mln zł,województwo3,5mln a 200 tysięcy zł prywatny przedsiębiorca ? mówi marszałek.Jest to jedyny przypadek w Małopolsce, w którym samorządy zdecydowały sięna współfinansowanie przewozów pasażerskich.
Decyzja Zarządu Województwa Małopolskiego o zmniejszeniu liczby połączeń naniektórych liniach wynika z ograniczonych możliwości finansowych, ale przedewszystkim niskiej rentowności i rosnącego deficytu na tych liniach.Ograniczenia liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy dotyczą linii Kielce ? Katowice,Kraków ? Kielce oraz Kraków ? Tarnów – Nowy Sącz – Krynica.
W 2014 rokukoszt przewozówrealizowanych w relacji Kraków ? Tarnów ? Nowy Sącz – Krynica wyniósł 25,9 mlnzł, zaś przychody zaledwie 2,4 mln zł.W konsekwencji WojewództwoMałopolskie dopłaciło do tej linii 23,5 mln zł, co stanowi 27,5 % ogólnegodofinansowania do przewozów kolejowych na terenie województwa.
Koszt przewozów zaplanowanych w relacji Kraków ? Nowy Sącz/Krynica wrozkładzie jazdy 2015/2016 wynosi 19,9 mln zł, zaś przychody szacowane są napoziomie 2,8 mln zł.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze