Więcej połączeń i więcej pasażerów. PKP Intercity podsumowały I półrocze 2025 roku
Od stycznia do czerwca na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 40,4 mln pasażerów.
W tym okresie średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 223 tys. osób.
Największy wzrost liczby podróżnych przewoźnik zanotował na trasach: Poznań – Szczecin, Kraków – Zakopane, Szczecin – Warszawa, Poznań – Toruń, Warszawa – Zakopane czy Białystok – Warszawa.
O 13% więcej połączeń w rozkładzie jazdy
W pierwszym półroczu 2025 roku w podróż pociągami dalekobieżnymi wybrało się 40,4 mln pasażerów. To o ponad 9% więcej niż w analogicznym okresie w 2024 roku i o 31% więcej niż dwa lata temu. Średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 223 tys. podróżnych. Dniem z najwyższą frekwencją był 1 czerwca – wówczas narodowy przewoźnik przewiózł 332 tys. pasażerów, co jest rekordem w historii Spółki. Od stycznia do czerwca, pasażerowie najczęściej wybierali pociągi kursujące na trasach z Gdańska, Krakowa, Łodzi czy Poznania do Warszawy. Natomiast największy wzrost liczby podróżnych przewoźnik odnotował na liniach: Poznań – Szczecin (60%*), Kraków – Zakopane (59%*), Szczecin – Warszawa (53%*), Poznań – Toruń (47%*), Warszawa – Zakopane (37%*) czy Białystok – Warszawa (34%*).
W obowiązującym od czerwca wakacyjnym rozkładzie jazdy PKP Intercity przewidziało 514 połączeń dziennie, czyli o 60 więcej niż rok temu i o ponad 80 więcej niż dwa lata temu. Przewoźnik zaproponował pasażerom zupełnie nowe połączenia oraz poprawił czasy przejazdów i komfort podróży. Pociąg Express InterCity Premium, czyli popularne Pendolino, kursuje ze stolicy do Świnoujścia, zapewniając podróżnym najszybszy w historii dojazd do wakacyjnego kurortu. Ruszył też ekonomiczny skład IC Merkury z Wrocławia do Świnoujścia, który też ma rekordowy czas przejazdu. Przewoźnik zwiększył również liczbę sprinterów, czyli najszybszych połączeń. Korzystając z nim pasażerowie mogą dojechać w około 1,5 godziny z Warszawy do Białegostoku czy w 2,5 godziny z Warszawy do Bydgoszczy. Uruchomiony został także nowy pociąg IC Kasztelan łączący Kraków i Hrubieszów przez Mielec, który przez ponad dekadę był pozbawiony połączeń dalekobieżnych To druga para pociągów na tej trasie. W czerwcu po kilkuletniej przerwie ruszyło także połączenie do Giżycka. Nowością jest, uruchomiony pilotażowo, międzynarodowy pociąg IC Adriatic Express kursujący na trasie Warszawa – Rijeka. Połączenie okazało się sukcesem – większość miejsc została wykupiona do końca wakacji.
Około 400 tys. dodatkowych miejsc w pociągach
Przewoźnik, oprócz bogatej siatki połączeń, stara się zapewnić jak najwięcej miejsc w pociągach, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego. W pierwszym półroczu Polacy chętnie podróżowali pociągami podczas Świąt Wielkanocnych i długich wiosennych weekendów. Od stycznia do czerwca PKP Intercity wzmocniło 4267 pociągów (wzrost o 8,5%*) 5940 dodatkowymi wagonami (wzrost o 9%*). Zrealizowano także o 21%* więcej przejazdów elektrycznych zespołów trakcyjnych w podwójnym zestawieniu, zabierając na pokład jednorazowo około 600 pasażerów. Punktualność pociągów dalekobieżnych została utrzymana na tym samym poziomie i wynosi blisko 80%, przy uruchamianiu większej liczby połączeń.
Więcej nowych lokomotyw i zmodernizowanych wagonów
PKP Intercity ma zakontraktowane projekty taborowe, z polskimi producentami i zakładami napraw, na kwotę 16,5 mld zł. Nowe i zmodernizowane pojazdy są systematycznie odbierane i wdrażane do rozkładu jazdy. Od stycznia do czerwca tego roku przewoźnik odebrał 18 lokomotyw Griffin poruszających się z prędkością 160 km/h. Do końca roku zaplanowany został odbiór następnych 20 pojazdów tej serii, produkowanych w fabryce Newag w Nowym Sączu. Park taborowy przewoźnika powiększył się również o 21 wagonów zmodernizowanych w zakładzie PKP Intercity Remtrak w Opolu. W drugim półroczu odebranych ma zostać jeszcze 141 wagonów, które obecnie modernizowane są w fabrykach PESA w Bydgoszczy i H. Cegielski – Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu oraz zakładzie PKP Intercity Remtrak w Opolu. Zakończony został również projekt montażu 90 automatów vendingowych w 45 wagonach COMBO.
PKP Intercity konsekwentnie realizuje także program inwestycji infrastrukturalnych. W marcu podpisana została umowa na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie oraz Gdyni.
*W porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze