Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiceminister Piotr Malepszak zapowiada rozwój kolei. 500 mln pasażerów już w 2030 roku

inforail
25.11.2024 09:45
0 Komentarzy

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiada dynamiczny rozwój polskiej kolei. Jak wskazał w rozmowie z PAP, do 2030 roku liczba pasażerów korzystających z transportu kolejowego w Polsce może wzrosnąć z obecnych 374,4 mln do aż 500 mln.

Cel ten ma być osiągnięty dzięki szeregowi działań usprawniających funkcjonowanie kolei, które pasażerowie zaczną odczuwać już w najbliższych miesiącach.

Spis treści:

  1. Jakie działania mają zostać podjęte, aby liczba pasażerów kolei w Polsce wzrosła do 500 milionów do 2030 roku?
  2. W jaki sposób zmiany w czasach przejazdów mają uczynić kolej konkurencyjną wobec transportu lotniczego?
  3. Jakie konkretne korzyści dla pasażerów są przewidywane już w grudniu tego roku i w czerwcu przyszłego roku?
Bielsko-Biała
Pociąg Kolei Śląskich/foto: PKP PLK

Znaczący wzrost liczby pasażerów

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w ubiegłym roku z usług kolei w Polsce skorzystało 374,4 mln pasażerów. Malepszak wyraził optymizm, że do 2030 roku ta liczba wzrośnie o ponad 30%, osiągając 500 mln pasażerów rocznie.

„To jest nasz cel” – podkreślił wiceminister.

Problemy polskiej kolei

Malepszak zaznaczył jednak, że polska kolej wciąż zmaga się z niewielkim udziałem w rynku przewozów pasażerskich i towarowych. Zwiększenie tego udziału to kluczowe wyzwanie dla rozwoju sektora.

Już w grudniu 2024 roku oraz w czerwcu 2025 roku pasażerowie mają odczuć pierwsze efekty działań w ramach modernizacji infrastruktury kolejowej. Wiceminister zapowiedział, że czasy przejazdów na wielu trasach skrócą się nawet o godzinę. Przykładem jest trasa z Wrocławia do Kudowy-Zdroju, gdzie poprawa infrastruktury pozwoli na znaczną redukcję czasu podróży.

Docelowo pociągi między największymi polskimi miastami mają pokonywać dystanse w około 100-110 minut. Malepszak podkreślił, że takie czasy przejazdów będą konkurencyjne nawet wobec transportu lotniczego, szczególnie na długich trasach.

Kolej jako atrakcyjny wybór

Zapowiadane zmiany mają na celu uczynienie kolei bardziej konkurencyjnym środkiem transportu, zarówno dla pasażerów, jak i dla przewozów towarowych. Szybsze połączenia, większa częstotliwość kursów oraz inwestycje w nowoczesny tabor i infrastrukturę mają być kluczowe dla osiągnięcia ambitnego celu – przyciągnięcia większej liczby użytkowników kolei.

Dynamiczny rozwój kolei to nie tylko poprawa dla pasażerów, ale także krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu, co wpisuje się w politykę ekologiczną i zrównoważonego rozwoju Polski.

Komentarze