Warszawskie Odolany nie będą już kolejowym terenem zamkniętym
Rozpoczynają się konsultacje społeczne projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Odolan – południowo-zachodniej części warszawskiej Woli.
Obejmą one obszar o powierzchni 158 hektarów. Nowy plan ma zapewnić zrównoważony i harmonijny rozwój tej części miasta, która w ostatnich latach przeszła dynamiczne zmiany, przekształcając się z terenów przemysłowych w gęsto zabudowane osiedla mieszkaniowe.
Rozkład jazdy:
- Jakie cele i założenia przyświecają nowemu planowi zagospodarowania przestrzennego dla Odolan?
- W jaki sposób współpraca miasta, Ministerstwa Infrastruktury i PKP S.A. umożliwiła wznowienie prac nad planem?
- Jakie zmiany i inwestycje przewiduje plan w zakresie zieleni, usług publicznych i infrastruktury drogowej?
Historyczny moment dla Woli
– „To bardzo ważny moment dla rozwoju Woli. Dzięki bardzo dobrej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury oraz spółkami kolejowymi, w tym PKP S.A., udało nam się doprowadzić do zdjęcia klauzuli kolejowego terenu zamkniętego. Bez tej decyzji dotychczasowe próby uchwalenia planu dla Odolan były bezskuteczne. Dobra współpraca ze spółkami kolejowymi pozwoliła wypracować ważne rozwiązania dla przyszłej infrastruktury publicznej” – podkreśla Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Decyzja o wyłączeniu części terenów z obszaru kolejowego została wydana w marcu 2025 roku przez ministra infrastruktury, co umożliwiło wznowienie prac planistycznych po latach przerw i nieudanych prób.
Więcej terenów dla mieszkańców – zieleń, szkoły i infrastruktura
Plan miejscowy dla północnej części Odolan kładzie nacisk na równowagę między zabudową mieszkaniową a przestrzeniami publicznymi. Zakłada, że aż 40 procent całego obszaru zostanie przeznaczone na funkcje publiczne, w tym zieleń, oświatę, infrastrukturę drogową i sportową.
– „Celem planu jest zabezpieczenie rejonu ulicy Jana Kazimierza adekwatnie do potrzeb mieszkańców przez przeznaczenie działek miejskich pod zieleń lub usługi publiczne” – dodaje wiceprezydent Kaznowska.
Południowa część obszaru, w rejonie ulic Grodziskiej i Gniewkowskiej, obejmuje głównie niezagospodarowane tereny lub obszary składowe i magazynowe, należące w większości do Skarbu Państwa i użytkowane przez spółki kolejowe. Właśnie na około 40 procent tej przestrzeni przewidziano lokalizację nowych obiektów infrastruktury społecznej – m.in. szkoły, przedszkola, żłobka, przychodni, placówki kultury, kościoła i terenów zieleni publicznej.
Dodatkowo plan zakłada uzupełnienie układu drogowego, co ma poprawić komunikację wewnętrzną i połączenia z sąsiednimi dzielnicami. Południowa część planu została również wskazana jako korytarz wymiany powietrza, dlatego przewidziano tam niższą intensywność zabudowy i większy udział zieleni.
– „To absolutnie historyczny moment, dzięki któremu zostaną rozwiązane problemy urbanistyczne Odolan. Obecnie mieszka tam około 30 tys. osób, a szacujemy, że wkrótce może to być nawet 60 tys.” – zauważa Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.
Od 2011 roku do trzeciego podejścia
Prace nad planem miejscowym dla Odolan trwają już ponad dekadę. Pierwsze opracowania rozpoczęto w 2011 roku, jednak dotychczasowe dwa podejścia zakończyły się niepowodzeniem. Najwięcej uwag składanych przez mieszkańców dotyczyło wówczas braku terenów zieleni i usług publicznych oraz problemów komunikacyjnych.
W 2022 roku podjęto decyzję o podziale planu na dwie części:
- Część I – od ulicy Wolskiej do ulicy Gniewkowskiej – obejmuje rozwijającą się zabudowę mieszkaniową i usługową,
- Część II – do granic Woli z Ochotą, Włochami i Bemowem – obejmuje głównie tereny kolejowe, w tym zamknięte, które zostaną objęte planowaniem w późniejszym etapie, po doprecyzowaniu polityki przestrzennej miasta i planów rozwoju sieci kolejowej, w tym Kolei Dużych Prędkości.
W marcu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury wydało decyzję umożliwiającą rozpoczęcie prac nad planem dla pierwszej części Odolan, wyłączając z terenów zamkniętych działki przeznaczone pod usługi publiczne, zieleń i drogi. Był to przełomowy moment, poprzedzony dwiema wcześniejszymi odmowami ministerstwa w latach 2020 i 2023.
– „Ten plan miejscowy to wspólna wizja przyszłości, którą mogliśmy w dużej mierze przygotować wspólnie z miastem. Cieszymy się, że jako kolejarze możemy wspierać ratusz i być świadkami tego, jak te tereny stają się tkanką miejską, która będzie służyć mieszkańcom” – podsumowuje Alan Beroud, prezes PKP S.A.
Konsultacje społeczne: czas na głos mieszkańców
Projekt planu miejscowego został udostępniony mieszkańcom do wglądu i konsultacji. Dyskusja publiczna online odbędzie się 20 listopada 2025 roku, natomiast uwagi do planu można składać do 18 grudnia 2025 roku.
Szczegóły oraz dokumentacja planistyczna dostępne są na stronie architektura.um.warszawa.pl.
Plan dla Odolan w liczbach
Plan obejmuje obszar o powierzchni 158 hektarów, z czego:
- 49,5 ha przeznaczono pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną (w tym 17,3 ha nowych terenów),
- 24,5 ha – pod zabudowę usługową (10 ha nowych),
- 13 ha – pod funkcje wymienne mieszkaniowe lub usługowe (8 ha nowych),
- 10 ha – pod usługi publiczne (6,8 ha nowych),
- 7 ha – pod zieleń (6,1 ha nowych),
- 45 ha – pod drogi publiczne i place miejskie (22 ha nowych),
- 9 ha – pod inne funkcje, takie jak kolej, infrastruktura techniczna czy produkcja.









Komentarze