Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa Ochota i Powiśle dostosowane do niepełnosprawnych

inforail
15.06.2009 17:44
0 Komentarzy
Na wyremontowanych dworcach kolejowych PKP S.A. Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle można już korzystać z ramp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Elewacje budynków zostały pokryte również powłoką antygraffiti, która ułatwia usuwanie szpecących malunków. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem monitoringu i ochrony. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln. zł.
Dworzec Warszawa Ochota po modernizacji. Fot. PKP S.A. Dworzec Warszawa Ochota po modernizacji. Fot. PKP S.A.
Remont dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle zakończył się na początku br. W ramach prac m.in.: wymieniono materiały wykończeniowe, fragmenty posadzki asfaltowej na płyty granitowe, odnowiono schody prowadzące na perony, wymieniono okna, wykonano izolacje cieplne i wymieniono pokrycia dachów, odnowiono tynki na zewnątrz i wewnątrz budynków, ocieplono budynki, wymieniono oświetlenie, zamontowano dodatkowe oświetlenie, wymieniono instalacje wodno – kanalizacyjne i deszczowe, wymieniono instalacje centralnego ogrzewania, wykonano nową instalację wentylacji mechanicznej nawiewno-wyciągowej i klimatyzacji, wymieniono elementy małej architektury –zainstalowano wandaloodporne ławki w holach dworców, zastosowano elektroniczny system informacji wizualnej. Elewacje budynków zostały pokryte powłoką antygraffiti. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem kamer. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln. zł.
Winda przyporęczowa na przystanku Warszawa Ochota. Fot. PKP S.A. Winda przyporęczowa na przystanku Warszawa Ochota. Fot. PKP S.A.
Rampy znajdują się przy schodach prowadzących na perony dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle –jedna na Ochocie i dwie na Powiślu. Przy każdej z nich jest instrukcja obsługi. Aby skorzystać z rampy należy użyć kluczyków. Dwa kluczyki są na stałe przymocowane do słupków na dole i na górze schodów i służą do sterowania platformą z zewnątrz. Trzeci kluczyk jest przymocowany do rampy i służy do poruszania się nią z poziomu platformy. Kluczyki do obsługi platform można pobrać również w kasach Kolei Mazowieckich na tych dworcach. Koszt zainstalowania ramp wyniósł w sumie ok. 240 tys. zł, po ok. 80 tys. za sztukę.
Warszawa Powiśle po modernizacji. Fot. PKP S.A. Warszawa Powiśle po modernizacji. Fot. PKP S.A.
PKP S.A. przed EURO 2012 będzie prowadzić również prace na innych dworcach kolejowych w Warszawie. W miejscu obecnego dworca Warszawa Zachodnia powstanie nowy obiekt komercyjno-dworcowy we współpracy z partnerem prywatnym – francuską firmą Nexity. Dworzec Warszawa Wschodnia będzie gruntownie zmodernizowany ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa. Największy warszawski dworzec – Warszawa Centralna także przejdzie prace remontowe do 2012 roku ze środków własnych PKP S.A.. Planowana jest również przed EURO 2012 gruntowna modernizacja dworca Warszawa Stadion. Realizacja inwestycji zakłada wykorzystanie środków własnych i budżetowych.
Warszawa Powiśle po modernizacji. Fot. PKP S.A. Warszawa Powiśle po modernizacji. Fot. PKP S.A.
Polskie Koleje Państwowe S.A. są właścicielem około 2600 dworców kolejowych i zarządcą nieruchomości. W najbliższych latach PKP S.A. planują modernizację kilkudziesięciu i budowę nowych dworców kolejowych. Spółka rocznie przeznacza na ten cel od 30 mln do 50 mln zł. Ta kwota sięgałaby 800 mln zł, gdyby nie to, że PKP S.A. jako spadkobierca Przedsiębiorstwa Państwowego PKP musi spłacić dług historyczny w wysokości 6 mld zł. Rocznie PKP S.A. na obsługę tego długu wydają średnio 600 mln zł.
Winda przyporęczowa na stacji Warszawa Powiśle. Fot. PKP S.A. Pociąg SKM Warszawa wjeżdżający na przystanek Warszawa Powiśle. Fot. PKP S.A.
PKP S.A. dąży do tego, aby zmodernizowane i powstające nowe dworce były przyjazne pasażerom, bezpieczne, spełniały standardy europejskie. Celem spółki jest stworzenie miejsc związanych nie tylko z podróżą, lecz także miejsc spotkań i przyjemnego spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, biurowe, hotelowe, restauracyjne.

Komentarze