Warszawa Gdańska z nowym tunelem i odnowionymi peronami. Inwestycja w kluczowy węzeł przesiadkowy postępuje
Na stacji Warszawa Gdańska zakończono zasadnicze prace konstrukcyjne nowego podziemnego przejścia pod torami. Nowy tunel o długości 180 metrów ma zostać oddany do użytku w drugim kwartale 2026 roku, a już w sierpniu tego roku do dyspozycji pasażerów oddane zostaną zmodernizowane perony nr 4 i 5.
Inwestycja o wartości 80 mln zł netto jest realizowana z budżetu państwa i stanowi część większego programu modernizacji warszawskiego węzła kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Kiedy pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego tunelu pod torami na stacji Warszawa Gdańska?
- Jakie udogodnienia przewidziano dla osób z ograniczoną mobilnością w ramach inwestycji?
- Jakie elementy estetyczne zostaną zastosowane w nowym przejściu podziemnym, by podkreślić jego charakter?
Nowe przejście podziemne – więcej wygody i dostępności
Nowo budowany tunel powstaje równolegle do istniejącego przejścia. Główna konstrukcja oraz łącznik między tunelami są już gotowe, trwają prace scalające te dwa elementy. Przejście znacząco poprawi dostępność do peronów oraz umożliwi wygodniejsze przesiadki na metro, autobusy i tramwaje.
Tunel będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – zainstalowane zostaną schody ruchome, tradycyjne oraz windy prowadzące na perony nr 2, 3 i 4. Od strony Żoliborza wejście znajdzie się przy ul. Ks. Romana Indrzejczyka i również będzie wyposażone w schody i windę. Na drugim końcu tunel połączy się z obecnym przejściem w kierunku metra i budynku dworca.
Estetyka i funkcjonalność
Projekt nowego przejścia podziemnego łączy funkcjonalność z nowoczesnym designem. Posadzki zostaną wyłożone szaro-beżowymi płytkami, a ściany ozdobi mural przedstawiający historię kolei i Warszawy. Tunel będzie objęty systemem monitoringu oraz wyposażony w wyświetlacze informacji pasażerskiej i nagłośnienie.
Perony 4 i 5 z nową jakością
Już w sierpniu tego roku pasażerowie skorzystają z odnowionych peronów 4 i 5, które zostały wyposażone w nowe zadaszenia chroniące przed deszczem i wiatrem oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Jednocześnie montowane są schody ruchome i przygotowywane miejsca pod windy. W kolejnym etapie inwestycji prace zostaną przeniesione na perony 2 i 3, co zostało już uwzględnione w obowiązującym rozkładzie jazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przeszkody i korekty harmonogramu
Choć budowa nowego tunelu przebiega zgodnie z założeniami, wykonawca – firma PORR S.A. – musiał zmierzyć się z nieprzewidzianymi trudnościami geotechnicznymi i infrastrukturalnymi. Na placu budowy odkryto nieoznaczone wcześniej kable, odmienne warunki gruntu i wody, a także fragmenty gruzu i betonu, co wymusiło korekty harmonogramu.
Mimo tych przeszkód:
- wszystkie perony mają zostać udostępnione do końca I kwartału 2026 roku,
- nowy tunel zostanie otwarty w II kwartale 2026 roku.
Element większego planu inwestycyjnego
Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska to nie tylko lokalna poprawa infrastruktury, ale część szerszego programu modernizacji warszawskich linii kolejowych, w tym przygotowań do przebudowy linii średnicowej i modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Nowe przejście i zmodernizowane perony pozwolą na równomierne rozłożenie ruchu pasażerskiego, zwiększając komfort, przepustowość i bezpieczeństwo w jednym z kluczowych punktów przesiadkowych stolicy.
Modernizacja stacji Warszawa Gdańska to kolejny krok w stronę nowoczesnej i dostępnej kolei miejskiej, odpowiadającej na potrzeby dynamicznie rozwijającej się stolicy i jej mieszkańców.
Komentarze