Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warmińsko-mazurski EN62-001 przejdzie naprawę P5? Polregio publikuje ogłoszenie ex ante

inforail
16.06.2023 14:45
0 Komentarzy

Warmińsko-mazurski Zakład Polregio opublikował ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące wykonania naprawy poziomu utrzymania P5 pojazdu EN62-001.

Jak zastrzeżono na tym etapie brak jest wszystkich danych niezbędnych do uzupełnienia ogłoszenia.

O zamówieniu

Polregio chce wysłać jednostkę na naprawę P5 do jej producenta, a więc do PESY.

Zamówienie zostanie udzielone w trybie z wolnej ręki. Naprawa poziomu utrzymania P5 (naprawa główna) może zostać wykonana tylko w oparciu o dokumentację konstrukcyjną pojazdu, którą posiada wyłącznie jego producent zgodnie z oświadczeniem. Pojazd objęty postępowaniem nie jest własnością zamawiającego. Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego przekazał Polregio pojazd w użytkowanie. Zgodnie z postanowieniami Umowy Operator ponosi w czasie trwania Umowy wszystkie koszty utrzymania pojazdów kolejowych przekazanych w użyczenie tj. koszty (…) przeglądów kontrolnych i okresowych wynikających z ich korzystania oraz koszty wszelkich napraw stosownie do DSU (…). Ponadto Polregio zobowiązuje się do wykonywania wszystkich przeglądów zgodnie z dokumentacją sytemu utrzymania, przestrzegania zapisów udzielonej gwarancji oraz przekazywania pojazdu wyłącznie serwisowi do tego uprawnionemu.

Zgodnie zaś z dokumentacją techniczno-ruchową pojazdu 21WE 0159-1, „serwis” definiowany jest jako: (…) wyspecjalizowany zakład posiadający certyfikat wydany przez producenta pojazdu, uprawniający do wykonania czynności wynikających z wymagań dokumentacji technicznej i techniczno-ruchowej pojazdu. Ponadto z w/w dokumentacji wynika, że (…) producent zastrzega sobie prawo do zerwania warunków gwarancji dla całego pojazdu w przypadku stwierdzenia zaniechania lub zmiany czynności zapisanych w niniejszej dokumentacji lub samowolnej zmiany parametrów eksploatacyjnych zarówno poszczególnych elementów jak i całego pojazdu.

Z kolei na podstawie umowy 7 listopada 2011 r. na dostawę nowego trójczłonowego EZT zawartej pomiędzy Województwem Warmińsko – Mazurskim a Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na pojazd udzielono gwarancji, której czas wynosi 600 miesięcy (50lat). Ponadto w okresie gwarancji wykonawca (PESA Bydgoszcz) zapewnia obsługę serwisową dostarczonego pojazdu w pełnym zakresie.

Nieprzestrzeganie wyżej wskazanych zapisów umowy mogłoby stanowić podstawę wypowiedzenia umowy w zakresie użyczenia pojazdu. Powyższe w konsekwencji w sposób znaczący wpłynęłoby na wykonywanie podstawowego zadania Spółki jakim jest przewóz osób.

Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego nie nabył praw autorskich lub praw pokrewnych, nie uzyskał również licencji do wykorzystania dokumentacji technicznej pojazdu na konkretne, indywidualne potrzeby np. celem wykonywania przeglądów P2 i P3 we własnym zakresie. EN62-001 jest pojazdem unikatowym, wyprodukowanym wyłącznie na zamówienie Samorządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

Zamawiający przejął od Samorządu Województwa tabor wraz z kompletem dokumentacji. Zamawiający nie posiada jednak praw autorskich do korzystania z dokumentacji technicznej (licencji), więc nie może udostępnić jej innym podmiotom w trakcie postępowania przetargowego. Dokumentacja techniczna stanowi utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w związku z czym autorskie prawa majątkowe, jak i niemajątkowe do niej przysługują co do zasady wyłącznie jej twórcy. Zamawiający dysponuje prawem do wykorzystania przedmiotowej Dokumentacji w procesie eksploatacji i utrzymania pojazdu, ale nie może jej udostępniać podmiotom trzecim.

Mając powyższe na uwadze przytoczone powyżej okoliczności, a w szczególności fakt, że wykonanie przeglądu P5 wiąże się z koniecznością posiadania (wglądu) dokumentacji technicznej pojazdu (która to stanowi know-how producenta Pojazdu), należy uznać, że zachodzą obiektywne przyczyny techniczne uzasadniające udzielenie zamówienia w trybie „z wolnej ręki”.

Wartość prac to 7 000 000.00 PLN netto.

Komentarze