Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wariant właściwy kolejowej obwodnicy Białegostoku dopiero wiosną 2022 roku; nie ma decyzji

inforail
11.12.2021 19:45
0 Komentarzy
Wiosną 2022 roku ma być znany ostateczny wariant tzw. północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku, która ma być elementem międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica – poinformował PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Zaprezentował też trzy warianty, które poddane zostaną analizie.

13 propozycji, 3 warianty

Spółka prezentowała wcześniej 13 propozycji przebiegu tej obwodnicy przygotowane przez projektanta, mieszkańców i władze samorządowe. Przeprowadzono też konsultacje społeczne, w których – ocenie PKP PLK – wzięło udział ok. 1000 osób. W sprawie poszczególnych propozycji protestowali i wyrażali swoje niezadowolenie mieszkańcy, ale też samorządy i organizacje.

Merchel poinformował o wybranych trzech wariantach, które będą poddane dalszej analizie. „Te warianty oczywiście będą podlegały również uzgodnieniom i myślę, że wybierzemy najbardziej korzystny wariant dla kolei, najbardziej korzystny wariant dla mieszkańców i który będzie docelowo spełniał oczekiwania” – mówił.

Wszystkie wybrane do dalszych analiz warianty zaczynają się na linii kolejowej Białystok-Sokółka, a następnie prowadzą obwodnicę w różnej odległości od stolicy województwa podlaskiego.

Najbliżej miasta prowadzi „Wariant 13”, który ma mieć 6,8 km i prowadzić m.in. w krytym przekopie pod tzw. Trasą Generalską w Białymstoku. Kolejna wybrana trasa, „Wariant 6” o długości 15,7 km, za stacją Wasilków ma prowadzić wokół wsi Sochonie do Dobrzyniewa Dużego. Najdalszy wybrany wariant, „Wariant 12”, ma mieć długość 22,2 km i za stacją Wasilków prowadzić m.in. wokół miejscowości Wólka Przedmieście do Koziniec i Zalesia, a następnie włączyć się do linii Białystok-Ełk.

Merchel pytany przez dziennikarzy o wybór tych wariantów mówił, że były brane pod uwagę m.in. korzyści związane z czasem dojazdu, ingerencje w środowisko, głos społeczny. Dodał, że każdy z wariantów miał swoich przeciwników i zwolenników. „Z 13 wariantów, które były pierwotnie, te trzy warianty spełniają największy efekt” – powiedział.

Prezes PKP PLK zwrócił uwagę, że dzięki tej obwodnicy powstanie kolej aglomeracyjna, która pozwoli mieszkańcom podmiejskich miejscowości dotrzeć w bardzo szybkim czasie do centrum Białegostoku.

Tylko spokój

„Zachęcam do takiej spokojnej analizy mieszkańców Białegostoku, okolicznych miejscowości, gmin, żeby patrzeć w perspektywie wielu lat, żebyśmy wybrali ten wariant najrozsądniejszy dla mieszkańców i dla kolei” – mówił Merchel. Powiedział, że na tym etapie nie będą planowane już konsultacje społeczne, ale – jak dodał – jeśli będą potrzebne rozmowy, to będą się odbywać.

Merchel poinformował, że ostateczny wariant będzie wybrany na wiosnę 2022 roku, aby móc rozpocząć prace w 2024 roku.

Konferencja odbyła się na modernizowanej przez PKP PLK stacji Białystok, która jest elementem inwestycji na Rail Baltica. Merchel mówił, że na stacji zostaną przebudowane perony i infrastruktura, a całość ma być zadaszona. Dodał, że dzięki głosom mieszkańców zdecydowano też, by powstały schody ruchome, które połączą perony z dworcem. Na stacji powstanie też nowoczesny system sterowania ruchem pociągów.

Przebudowa stacji w Białymstoku to element prac na ok. 70-km odcinku Czyżew-Białystok Rail Baltica. To podlaski odcinek trasy kolejowej Warszawa-Białystok. Merchel mówił, że prace na tym odcinku „postępują sukcesywnie”. „Zakładamy, że do końca 2023 roku wszystkie te odcinki zostaną zakończone, żebyśmy mogli już w pełnym zakresie w 2024 roku korzystać z tej infrastruktury” – dodał.

Merchel ocenił, że prace na polskim odcinku Rail Baltica są „na zaawansowanym etapie”. Dodał, że do 2023 roku wybudowane będzie ponad 50 proc. całości projektu. Drugie 50 proc. – jak mówił – będzie realizowane w latach 2024-2027, a dotyczyć będzie odcinka od Białegostoku do Trakiszek, do przejścia granicznego.

Rail Baltica łącząca Polskę z krajami bałtyckimi dofinansowywana jest z UE z programu CEF – Łącząc Europę.(PAP)

Komentarze