Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wakacyjne wzmocnienia w PKP Intercity; wiemy w których pociągach pojadą dodatkowe wagony

inforail
24.02.2023 13:45
0 Komentarzy

PKP Intercity, za pośrednictwem wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego, odpowiadającego na interpelację poselską, podała listę pociągów, które zostaną wzmocnione na wakacje.

Zestawienie zawiera porównanie z wakacjami 2022 roku.

Wzmocnione składy

I tak Spółka przekazała, że w porównaniu z okresem wakacji 2022 r., zaplanowano wzmocnienie zestawień następujących pociągów, kursujących do miejscowości turystycznych:

EIC Jantar, Warszawa Zach. – Hel: 11 wagonów zamiast 10,

EIC Fregata, Bielsko-Biała Gł. – Kołobrzeg: 11 wagonów zamiast 10,

IC Słowiniec, Warszawa Zach. – Gdynia Gł.: 13 wagonów zamiast 11,

IC Wybrzeże, Warszawa Zach. – Gdynia Gł.: 11 wagonów zamiast 8,

IC Gałczyński, Warszawa Wsch. – Świnoujście: 8 wagonów zamiast 6,

IC Zamoyski, grupa wagonów w relacji Hrubieszów Miasto – Kołobrzeg: 4 wagony zamiast 3,

IC Malczewski, Kraków Gł. – Kołobrzeg: 13 wagonów zamiast 12,

IC Krakowianka, Kraków Gł. – Kołobrzeg: 7 wagonów zamiast 5,

IC Bosman, Wrocław Gł. – Kołobrzeg: 8 wagonów zamiast 6,

IC Jamno, Kraków Gł. – Wrocław Gł. – Ustka: 7 wagonów zamiast 5,

IC Pomorzanin, Gdynia Gł. – Jelenia Góra: na odc. Gdynia Gł. – Wrocław Gł. 11 wagonów zamiast 8,

IC Heweliusz, Gdynia Gł. – Wrocław Gł.: 12 wagonów zamiast 10,

IC Lednica, Gdynia Gł. – Wrocław Gł. w piątki, soboty i niedziele (powrót do Gdyni dzień później): 12 wagonów zamiast 10,

IC Jeziorak, Wrocław Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 5,

IC Bryza, Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 4,

IC Stańczyk, Szczecin Gł. – Olsztyn Gł.: 6 wagonów zamiast 5,

IC Hetman, grupa wagonów w relacji Wrocław Gł. – Hrubieszów Miasto: 3 wagony zamiast 2, dołożono wagon rowerowy,

TLK Doker, Katowice – Gdynia Gł.: 4 wagony zamiast 3, dołożono wagon rowerowy.

Ponadto Spółka poinformowała, że w ramach rocznego rozkładu jazdy 2022/2023, zaplanowano dołączenie wagonów rowerowych do 3 pociągów, które w zeszłym roku nie umożliwiały przewozu rowerów, a także, dzięki zamianie zestawień ze składów wagonowych, na elektryczne zespoły trakcyjne, umożliwiono przewóz rowerów w kolejnych 4 pociągach. Co więcej, otwarcie linii do Wisły, umożliwiło dojazd do Beskidu Śląskiego pociągami, przystosowanymi do przewozu rowerów (połączenia te kursują w weekendy i święta).

W celu obsługi spodziewanych, wzmożonych potoków pasażerskich w okresie letnim, Spółka już na etapie planowania rocznego rozkładu jazdy, przewiduje nie tylko uruchomienie dodatkowych pociągów, ale również wydłużenie relacji i poszerzenie terminów kursowania obecnych pociągów. Z przekazanych przez Spółkę informacji wynika, że w rocznym rozkładzie jazdy pociągów edycji 2022/23, w celu obsługi przewidywanego większego ruchu na najchętniej wybieranych trasach, zaplanowano m.in. niżej wymienione działania:

od maja będzie kursował pociąg EIP 4500/1 z Bielska-Białej przez Warszawę do Trójmiasta, zapewniający wieczorne połączenie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Warszawy z Trójmiastem;

uruchomienie dodatkowych pociągów EIC Neptun i EIC Kaszub, relacji Gdynia – Warszawa, zapewniających powroty po świętach i długich weekendach;

wydłużenie relacji pociągu IC Lednica, we wszystkie weekendy, do relacji Gdynia Gł. – Wrocław Gł. – Gdynia Gł., w celu obsługi wzmożonych potoków na linii w dni o najwyższym prognozowanym popycie (w dni powszednie pociąg kursuje w relacji Gdynia Gł. – Poznań Gł. – Gdynia Gł.);

pociąg IC Jamno, kursował będzie w wydłużonej relacji Kraków Gł. – Ustka – Kraków Gł. (w poprzedniej edycji rozkładu jazdy, pociąg kończył bieg na stacji Wrocław Główny);

planowane uruchomienie nowego pociągu IC Zatoka, relacji Gdynia Gł. – Poznań Gł.;

IC Laguna, w relacji Gdynia – Warszawa – Gdynia, w okresie wakacji kursować będzie w soboty i w niedziele;

uruchomienie dwóch par połączeń do Wisły (IC Kormoran i IC Daszyński);

wydłużenie relacji pociągu IC Kazimierz do Bydgoszczy, zapewni dodatkowe połączenie Krakowa i Łodzi z Toruniem i Bydgoszczą;

z uwagi na obserwowany wzrost zainteresowania przejazdami na zmodernizowanej linii nr 8, zaplanowane zostało uruchomienie dodatkowego połączenia Warszawa – Radom – Kielce – Kraków. IC Kinga rozpocznie kursowanie 1.05.2023 r., zatem w okresie wakacji stanowić będzie wzmocnienie oferty na linii Kraków – Warszawa.

PKP Intercity wyjaśniły również, że plany zestawień składów przygotowywane są już w momencie konstrukcji rocznego rozkładu jazdy. Na podstawie danych statystycznych, dotyczących frekwencji w okresach wzmożonych przewozów, w tym w terminach przypadających w okresie wakacyjnym, planowane są dłuższe zestawienia najpopularniejszych w latach ubiegłych połączeń i dodatkowe terminy kursowania wybranych pociągów.

Ponadto, Spółka na bieżąco monitoruje frekwencję w pociągach planowanych do uruchomienia. Obserwując zwiększone zainteresowanie podróżnych przejazdem danym pociągiem, PKP Intercity ma możliwość wzmocnienia składu wagonowego dodatkowym wagonem/wagonami. Spółka zwraca jednak uwagę, że takie wzmocnienie nie zawsze jest technicznie wykonalne i zależy m.in. od możliwości poszczególnych stacji, w tym długość peronu, dostępności wolnego taboru czy jego paramentów technicznych. W okresach wzmożonych przewozów, w tym w czasie wakacji, PKP Intercity optymalizuje możliwości przewozowe, poprzez użycie rezerwy wagonowej. W celu zapewnienia jak najlepszych warunków podróży, Spółka zachęca także podróżnych do planowania wyjazdów z wyprzedzeniem i zakupu biletów możliwie jak najwcześniej. Pozwala to przewoźnikowi odpowiednio wcześnie podjąć decyzję o ewentualnym włączeniu do składu pociągu kolejnych wagonów lub uruchomieniu dodatkowego pociągu, a podróżny uzyskuje gwarancję dotarcia do celu w zamierzonym terminie i uzyskanie odpowiedniego miejsca siedzącego. Niestety, na przestrzeni ostatnich dwóch lat Spółka odnotowuje zmianę preferencji podróżnych, w zakresie planowania przejazdów. Znacznie częściej decyzje o zakupie biletów są spontaniczne i podejmowane tuż przed wyjazdem – wskazał wiceminister Maciej Małecki.

Komentarze