Wagony pasażerskie Wagonmasz
inforail
07.07.2009 14:20
0 Komentarzy
Wagony pasażerskie Wagonmasz
Po zapoznaniu się z produktami szerokotorowymi koncernu Transmaszholding warto zajrzeć do oferty rodzącej się drugiej siły w obszarze remontów, modernizacji i budowy nowych wagonów pasażerskich, jakim staje się Wagonmasz z St. Petersburga. Zakład ten znany jest bardzo dobrze z produkcji wagonów metra, które dosyć licznie występują w Warszawie, jednak działalność w obszarze wagonów pasażerskich jest bardzo słabo znana.
Wagon restauracyjny 61-536.1.002
Ponieważ twerskie zakłady TWZ wchodzące w skład koncernu Transmaszholding od lat były głównym dostawcą nowych wagonów na potrzeby rosyjskich kolei RŻD, więc konkurujący z nimi Wagonmasz musiał skupić się na produkcji pojazdów niszowych. Jedną z takich nisz są wagony restauracyjne, w których obszarze Wagonmasz oferuje dwa produkty. Oba z nich mają prędkość maksymalną 160 km/h i są wykonane według skrajni 1-VM pozwalającą na poruszanie się zarówno po Rosji, jak i w systemie przestawczym do krajów spełniających tą skrajnię (w tym i do Polski). Jednak prawdą jest, że wagony tego typu nie przekraczają polskich granic i są wykorzystywane głównie na terenie Rosji. Wagon posiada w pełni wyposażony przedział kuchenny, ladę barową z sześcioma miejscami siedzącymi oraz salę do obsługi pasażerów mieszczącą 32 siedzenia przy stolikach. Przestrzeń pasażerska została utrzymana w bardzo ciekawym zestawieniu białego z zielonymi dodatkami. Wagon został wyposażony w klimatyzację oraz WC z obiegiem zamkniętym. Dla zapewnienia zasilania podczas długotrwałego postoju zastosowano (oprócz zasilania z lokomotywy) również pomocniczy agregat spalinowy o wydajności 14 kW zasilający poprzez alternator i przekształtniki urządzenia pokładowe oraz akumulatory o łącznej pojemności 350 Ah. Pusty wagon waży 59,9 ton, natomiast zbiornik na wodę mieści jej 90 litrów. Opisywany model wszedł do produkcji w 2009 roku.
Wagon restauracyjny 61-536.1
Wagony tej serii to pierwowzory wzmiankowanego wyżej wagonu restauracyjnego. Oferują one podobne parametry, co najnowsza wersja, jedynie zastosowane detale wnętrza odstają od współczesnych standardów, choć do jakości wykonania nie można mieć zastrzeżeń. Wagon ten różni się również poprzez zastosowanie bardziej przestarzałego generatora pomocniczego z prądnicą. W związku z tym cechuje się on większą masą wynoszącą 60,5 tony.
Wagon z miejscami siedzącymi 61-532
Przewozy pasażerskie w Rosji przechodzą spóźnioną transformację, znaną również z Polski, gdzie znacznie rośnie zainteresowanie szybkimi pociągami dziennymi, zamiast podróży nocnych. Z myślą o zaspokojeniu tego zapotrzebowania powstała konstrukcja wagonu bezprzedziałowego do przewozów dziennych. Przy prędkości maksymalnej 160 km/h i wykonaniu według skrajni 1-VM oferuje on 56-60 miejsc siedzących dla pasażerów oraz dwa dla obsługi wagonu. Siedzenia w układzie 2+2, zorganizowane w grupach idealnie nadają się do szybkich podróży na średnie odległości, choć jak można zauważyć nie przyłożono większych starań, aby uniknąć „ślepych miejsc”. Oprócz tego prezentuje dobry jak na rosyjskie standardy poziom wykończenia. Wagon został wyposażony również w wewnętrzny system łączności oraz lodówkę w przedziale służbowym. Masa pustego wagonu to 56,3 tony.
Wagon bagażowy 61-533
Wagonmasz ma również w swojej ofercie wagon bagażowy, ponownie wykonany według skrajni 1-VM, na tor 1520 m, o prędkości maksymalnej 160 km/h. Pojazd o masie 45 ton pozwala przewieźć 23 tony ładunku. Wagon ma długość 23,6 metra (ze sprzęgami 24,537 m), a jego cechą charakterystyczną są drzwi ładunkowe o wymiarach 2,7 m na 2,045 m. Wagon posiada 4 miejsca dla obsługi włącznie z łóżkami.
Wagon pocztowy 61-531
Podobny konstrukcyjnie do wagonu bagażowego jest wagon pocztowy, który oprócz olbrzymiej przestrzeni na przesyłki zawiera również sortownię poczty. Pojazd przy masie 46,5 tony pozwala przewieźć 22 tony poczty i innych przesyłek z prędkością maksymalną 160 km/h. Podobnie do poprzednika posiada on 4 miejsca dla obsługi. W odróżnieniu od wagonu bagażowego posiada on mniejsze drzwi ładunkowe o wymiarach 1,408 metra szerokości na 2,021 metra wysokości, co jest efektem specyfiki przesyłek pocztowych. Wagon ma również nieco większe wymiary, gdzie długość pudła wynosi 23,962 metra, natomiast ze sprzęgiem jest to 24,537 metra.
Patrząc na produkty Wagonmasz widać bardzo wyraźnie jak opóźnienia we wdrażaniu innowacji mogą skutecznie hamować pozyskiwanie kontraktów. Podczas gdy TWZ przeszło już na nowe wózki o prędkości maksymalnej 200 km/h, wprowadziło płaskie poszycie pudła i nowej generacji drzwi, to akurat te elementy najbardziej wymagają zmiany w produktach Wagonmasz, gdzie nadal królują ryflowane blachy, przestarzałe wózki o prędkości maksymalnej 160 km/h, choć w zakresie nowych drzwi poczyniono już przygotowania. Warto również nadmienić, że producent stara się naśladować zachód i swojego krajowego konkurenta poprzez wprowadzanie WC w obiegu zamkniętym, klimatyzacji we wnętrzu, czy powszechnego stosowania wyprasek z tworzyw sztucznych zamiast tradycyjnych przykręcanych śrubami laminatów. Więc wszystko wskazuje na właściwy kierunek rozwoju, który w najbliższej przyszłości może przynieść nieznaczne umniejszenie zamówień jakie RŻD kieruje do konkurencyjnego TWZ.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Nowe pociągi Flirt Evo od Stadlera
15.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze