Wagonów z DB Regio w PKP Intercity póki co nie będzie
Planowany zakup do 34 używanych wagonów osobowych przez PKP Intercity od niemieckiego przewoźnika DB Regio AG nie dojdzie do skutku. Niemiecka spółka nie przyjęła oferty złożonej przez polskiego przewoźnika.
PKP Intercity wcześniej poinformowało o zamiarze nabycia wagonów, których wartość szacowano na 7,3 mln euro. Ogłoszenie w tej sprawie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jako ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante, co oznaczało możliwość dokonania transakcji w sposób uproszczony, lecz z zachowaniem pełnej jawności i zgodności z przepisami prawa.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego niemiecki przewoźnik DB Regio nie przyjął oferty PKP Intercity dotyczącej zakupu używanych wagonów?
- W jaki sposób PKP Intercity planowało wykorzystać wagony oferowane przez DB Regio po ich dostosowaniu do krajowych standardów?
- Jakie alternatywne działania może podjąć PKP Intercity, aby wzmocnić swój tabor po nieudanej próbie zakupu wagonów od niemieckiego przewoźnika?
Celem było szybkie wzmocnienie taboru
Zakup używanych wagonów miał stanowić krótkoterminowe wzmocnienie krajowej siatki połączeń PKP Intercity, zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby pasażerów i zwiększonego zapotrzebowania na tabor. Przewoźnik planował, że po wykonaniu niezbędnych prac modernizacyjnych i dostosowawczych, wagony te mogłyby zostać włączone do eksploatacji w ruchu krajowym.
Cała procedura była prowadzona w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 roku, co gwarantowało przejrzystość i zgodność z unijnymi przepisami. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%), co miało zapewnić maksymalną efektywność ekonomiczną transakcji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
DB Regio rezygnuje z transakcji
Pomimo przygotowania ogłoszenia i formalnego rozpoczęcia procedury, DB Regio AG nie zdecydowało się na sprzedaż wagonów. Tym samym PKP Intercity nie pozyska taboru z niemieckiej spółki w planowanym trybie. Nie wiadomo jeszcze, czy polski przewoźnik podejmie próbę zakupu podobnych wagonów od innego dostawcy.
W ostatnich miesiącach PKP Intercity konsekwentnie realizuje program inwestycyjny o wartości ponad 16,5 mld zł, obejmujący zakup i modernizację taboru w polskich zakładach – m.in. PESA Mińsk Mazowiecki, H. Cegielski FPS oraz PKP Intercity Remtrak. Celem programu jest zwiększenie komfortu podróży i podniesienie standardów krajowych połączeń dalekobieżnych.
Komentarze