Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W push&pullach PKP Intercity nie będzie wagonu gastronomicznego; dlaczego?

inforail
27.09.2022 09:45
0 Komentarzy

Z odpowiedzi na interpelację poselską dowiadujemy się dlaczego w składach typu push-pull, które chce kupić PKP Intercity, nie będzie wagonów gastronomicznych.

Argumentów jest kilka.

Oferta gastronomiczna

Jak podał wiceminister Rafał Weber zgodnie z postanowieniami umowy łączącej Ministra Infrastruktury i PKP Intercity S.A. o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich przewoźnik zapewnia usługę gastronomiczną poprzez włączenie do składu pociągu wagonu restauracyjnego, barowego lub wyposażonego w maszynę wendingową, jak również pod postacią usługi z wózka mobilnego na całości trasy bądź na najbardziej obłożonym odcinku.

PKP Intercity inwestuje w nowy tabor w oparciu o długoterminową strategię produktową. W zakresie decyzji dotyczącej oferty gastronomicznej wzięto pod uwagę przede wszystkim:

 średnią odległość, jaką pokonuje pasażer w kategorii pociągu (w EIP średnia podróż to ponad 1,5 razy więcej km niż w kategoriach IC/TLK), a co za tym idzie wymianę podróżnych. Pasażer na krótszych odcinkach nie wykazuje zainteresowania korzystaniem z pełnej usługi gastronomicznej. Dodatkowo pasażerowie podróżujący pociągami kategorii IC/TLK wykazują dużo mniejsze zainteresowanie ofertą gastronomiczną, co znajduje odzwierciedlenie w przesyłanych przez dostawcę usługi raportach ze sprzedaży;

 badania marketingowe, które wskazują, że większość pasażerów wybierając połączenie IC/TLK nie zamierza skorzystać z usługi gastronomicznej;

 badanie marketingowe analizujące potrzeby podróżnych w kontekście składów push-pull; zgodnie z jego wynikami 80% pasażerów pozytywnie oceniło pomysł wyposażenia pociągów w automaty wendingowe, prostotę korzystania, niezobowiązujący charakter (brak kontaktu z inną osobą), dostępność różnego rodzaju produktów;

 wykorzystanie składów na trasach o różnej długości (zgodnie z pierwotnymi założeniami), jednak obsługujących podstawowo ruch około-aglomeracyjny, gdzie dostępność pełnej usługi gastronomicznej nie jest kwestią kluczową;

 aktualną sytuację na rynku pracy (brak chętnych do pracy związanej z dostarczaniem podróżnym posiłków – czy to w formie obsługi dedykowanego wagonu, czy wózka mobilnego), rosnącą popularność usług samoobsługowych oraz trendy wśród przewoźników europejskich.

Warunki projektu zakupu zakładały jak najmniejszą liczbę typów wagonów. W oparciu o to założenie opracowano trzy typy wagonów: wagon sterowniczy z 1 klasą, wagon uniwersalny z 2 klasą, wagon Combo, w którym powinna znajdować się część gastronomiczna, przedział dla osób OzN, strefa dla opiekunów z dzieckiem oraz przedział konduktorski.

Na pokładzie pociągów typu push-pull znajdować się będą maszyny wendingowe, które serwować będą napoje gorące, napoje zimne oraz niesłodkie przekąski. Rodzaj asortymentu zależeć będzie również od zainteresowania pasażerów. Obecnie PKP Intercity jest na etapie postępowania przetargowego na świadczenie usług sprzedaży produktów z maszyn wendingowych w wagonach Combo oraz składach ED74. Do czasu wdrożenia usługi w składach push-pull, Spółka będzie posiadać znacznie więcej informacji dotyczącej zainteresowania i preferencji podróżnych w zakresie asortymentu i będzie dostosowywać ofertę do zapotrzebowania klientów.

Technicznie, wagony piętrowe typu push-pull będą miały możliwość łączenia z pozostałymi wagonami, w tym gastronomicznymi, stąd w razie potrzeby biznesowej istnieje możliwość uzupełnienia składu pociągu o wagon restauracyjny.

Jak informuje PKP Intercity, wykonanie pełnego zaplecza restauracyjnego (w zakresie znanym z dotychczasowych wagonów restauracyjnych) w wagonie piętrowym najprawdopodobniej doprowadziłoby do przekroczenia nacisków osiowych w takim pojeździe. Dlatego technicznie takie rozwiązanie nie było rozważane. Ponadto należy zauważyć, że zakup taboru piętrowego jest odpowiedzią na rosnący popyt na przewozy kolejowe, a w przypadku wygospodarowania jednego, pełnego pokładu dla strefy restauracyjnej, liczba miejsc zmniejszyłaby się o około 50-60, co stanowi ok. 8% wszystkich miejsc w pociągu, a zastąpienie jednego wagonu piętrowego wagonem restauracyjnym to ograniczenie podaży o około 110-120 miejsc.

Komentarze