Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Kralovohradeckim Kraju kursuje już 26 nowych pociągów PESA RegioFox

inforail
12.11.2025 09:30
0 Komentarzy

České dráhy odebrały od polskiego producenta PESA Bydgoszcz ostatni w tym roku egzemplarz pojazdu RegioFox, który będzie obsługiwał regionalne linie kolejowe w kraju kralovohradeckim. Tym samym pomyślnie zakończono tegoroczną dostawę dziesięciu nowoczesnych jednostek.

Kompleksowa modernizacja regionalnej floty kolejowej w tym regionie zostanie zakończona w przyszłym roku, gdy z linii produkcyjnej zjedzie ostatnich siedem „Lisek”, jak potocznie nazywane są te pociągi.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są najważniejsze korzyści dla pasażerów wynikające z wprowadzenia pociągów RegioFox na linie regionalne w kraju kralovohradeckim?
  2. W jaki sposób nowe jednostki RegioFox wpisują się w strategię modernizacji taboru kolejowego i dążenie do zrównoważonego transportu w Czechach?
  3. Czy České dráhy planują w przyszłości rozszerzenie współpracy z polskim producentem PESA na kolejne regiony lub typy taboru?
RegioFoxy dla Ceskich drah
RegioFoxy dla Ceskich drah/foto: CD

Jakościowy skok

– RegioFoxy stanowią generacyjny skok w zakresie jakości, komfortu i niezawodności pojazdów kursujących po niezelektryfikowanych liniach regionalnych. Dwadzieścia sześć RegioFoxów to prawie trzy tysiące miejsc siedzących w beznbarierowych, klimatyzowanych pociągach, które oferują cały komfort podróżowania na miarę XXI wieku. Wielką renesans regionalnych połączeń kolejowych w kraju kralovohradeckim České dráhy zakończą w przyszłym roku – i jako miejscowy rodowity mieszkaniec jestem dumny, że właśnie tutaj będziemy eksploatować jedną z najnowocześniejszych flot kolejowych w całym kraju – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah.

Ostatni w tym roku dostarczony RegioFox o numerze 847.059 České dráhy odebrały od producenta 6 listopada. Nowo dostarczone jednostki będą stacjonować w zajezdniach ČD w Trutnovie oraz – po raz pierwszy – także w Hradcu Králové.

Nowe połączenia i trasy obsługi

České dráhy planują skierować RegioFoxy do obsługi połączeń pospiesznych i osobowych na linii V2 Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad. Składy te zapewnią również bezpośrednie połączenie stolicy regionu z Rychnovem nad Kněžnou i Solnicą, bez konieczności przesiadki w Častolovicach. Na odcinku Hradec Králové – Častolovice będzie stosowany model jazdy dwóch połączonych zestawów, podobnie jak w przypadku pociągów pospiesznych do Trutnova i Svobody nad Úpou, a także do Náchoda i Broumova.

Po zakończeniu dostaw wszystkich nowych jednostek w przyszłym roku RegioFoxy będą obsługiwać komfortowe połączenia na liniach:

  • Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov,
  • Hradec Králové – Letohrad / Rychnov nad Kněžnou – Solnice,
  • Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov,
  • Hradec Králové – Meziměstí – Broumov,
  • Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou.
RegioFoxy dla Ceskich drah
RegioFoxy dla Ceskich drah/foto: CD

Rekordowa wymiana taboru w regionie

RegioFoxy są częścią największej w historii regionu wymiany taboru kolejowego. Już od lata ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnych elektrycznych pociągów RegioPanter, kursujących z regionalnej metropolii do Chlumca nad Cidliną i Týniště nad Orlicí. W eksploatacji znajdują się trzy dwuczłonowe i cztery trójczłonowe jednostki tego typu.
Wraz z planowaną dostawą 33 RegioFoxów, która ma zostać zakończona do końca 2026 r., region będzie dysponował łącznie 40 nowoczesnymi pociągami regionalnymi.

Komfort i ekologia

RegioFoxy to nowoczesne, beznbarierowe i klimatyzowane pociągi, wyposażone w szeroki zakres udogodnień dla pasażerów podróżujących do pracy, szkoły lub w celach rekreacyjnych. Na pokładzie dostępna jest sieć Wi-Fi, gniazdka elektryczne i złącza USB do ładowania urządzeń elektronicznych, przestrzeń na duży bagaż, w tym miejsca na wózki dziecięce i rowery, a także audiowizualny system informacji pasażerskiej.

Jednostki napędzane są silnikami Rolls-Royce, z możliwością korzystania z najnowszej generacji przyjaznych środowisku paliw HVO, dzięki czemu należą do najbardziej ekologicznych spalinowych pociągów w Europie.

Flota RegioFoxów w Czechach

České dráhy zamówiły łącznie 106 pociągów RegioFox od producenta PESA Bydgoszcz. Do tej pory przewoźnik odebrał już 69 jednostek, które kursują w regionach: Kralovohradeckim, Południowoczeskim, Pilzneńskim, Pardubickim, Środkowoczeskim, a także w Pradze i na Wysoczyźnie.

Tegoroczna „lisia wataha” powiększy się nie tylko w kraju kralovohradeckim, lecz także w Pradze i kraju środkowoczeskim, gdzie na tory wyruszy kolejnych osiem jednostek RegioFox.

Dane techniczne pociągu RegioFox serii 847

  • liczba miejsc siedzących (w tym składanych): 115
  • długość: 44,4 m
  • masa: 83 t
  • maksymalna prędkość: 120 km/h
  • moc: 750 kW
  • liczba silników: 2
  • przekładnia: hydrodynamiczna
  • liczba wózków: 3
  • liczba drzwi: 4

Komentarze