Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Bytomiu rozpoczął się remont zabytkowej nastawni

inforail
29.04.2024 15:45
0 Komentarzy

26 kwietnia firma PORR SA rozpoczęła remont zabytkowej nastawni bramowej. W ramach prac wykonawca oczyści i pomaluje konstrukcję, przeprowadzi renowację elewacji i dachu, wymieni drzwi, okna i oświetlenie.

Zaplanowana jest też modernizacja wnętrza oraz podświetlenie obiektu. Łączny koszt to około 1,4 mln zł.

Zakres prac

Wszystkie prace realizowane na nastawni bramowej zostały uzgodnione ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Zgodnie z podpisaną umową, remont nastawni powinien zakończyć się jeszcze w 2024 roku. Prace związane z remontem budynku nastawni zrealizuje firma PORR SA, która prowadzi także przebudowę hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.

26 kwietnia firma PORR SA rozpoczęła remont zabytkowej nastawni bramowej. W ramach prac wykonawca oczyści i pomaluje konstrukcję, przeprowadzi renowację elewacji i dachu, wymieni drzwi, okna i oświetlenie.
Nastawnia bramowa w Bytomiu/foto: UM Bytom

Historyczna nastawnia bramowa „Bt”

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystycznym, modernistycznym kształcie, w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni. To w niej znajdują się urządzenia suwakowe przeznaczone do kierowania ruchem pociągów, które pozostaną na swoim miejscu i będą nadal ozdobą pochodzącej z 1935 roku nastawni.

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu 2022 roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4, a docelowo ruch pociągów po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 131 będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania „Bytom” w rejonie ul. Składowej.

Komentarze