W 2019 roku 96,3% przewozów międzywojewódzkich wykonały PKP Intercity
Krajowe przewozymiędzywojewódzkie w 2019 roku – co zaskoczeniem nie jest – zdominowała spółkaPKP Intercity, uruchamiająca przewozy międzywojewódzkie pospieszne ocharakterze służby publicznej oraz międzywojewódzkie ekspresowe na zasadachkomercyjnych.
Jak podaje UTK – i tu znowu nie ma zaskoczenia – sieć połączeńspółki obejmuje cały kraj. Oferta spółki w przewozach krajowych ograniczonajest do czterech marek handlowych:
• Express InterCity Premium (EIP) uruchamiane na zasadachkomercyjnych, obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi typu ED250(Pendolino);
• Express InterCity (EIC) uruchamiane na zasadach komercyjnych,obsługiwane klasycznymi składami wagonowymi;
• InterCity (IC), obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymioraz klasycznymi składami wagonowymi złożonymi z nowych lub zmodernizowanychwagonów;
• Twoje Linie Kolejowe (TLK), obsługiwane klasycznymiskładami wagonowymi.
InterRegio iSuperRegio
Niespełna 2% udziałów w rynku przewozów międzywojewódzkichuzyskał przewoźnik Polregio czyli d. Przewozy Regionalne, który w 2019 r.uruchamiał pociągi międzywojewódzkie w relacjach Łódź – Warszawa (o charakterzesłużby publicznej w ramach marki handlowej InterRegio) oraz Katowice – Zator,Kraków – Zator, Ostrowiec Świętokrzyski – Wrocław Główny (komercyjne w ramachmarki handlowej Superregio).
Łódzka KolejAglomeracyjna
Ponad 1% udziałów w rynku osiągnął samorządowy przewoźnikŁódzka Kolej Aglomeracyjna realizujący przewozy międzywojewódzkie pospieszne ocharakterze służby publicznej w relacji Łódź – Warszawa w ramach markihandlowej ŁKA Sprinter. Przewoźnik obsługuje połączenie tylko w weekendy orazwybrane święta, wykorzystując w tym celu elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT.
Koleje Dolnośląskie
Spółka Koleje Dolnośląskie osiągnęła 0,5% udziałów w rynkurealizując połączenia międzywojewódzkie o charakterze służby publicznej wrelacjach Wrocław – Rawicz, Krotoszyn – Jelcz Laskowice oraz Wrocław – Głogów.
Koleje Mazowieckie
Nieco mniej, bo 0,3% udziałów w rynku posiadała spółkaKoleje Mazowieckie realizująca w okresie letnim komercyjne przewozymiędzywojewódzkie w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Ustka.
Arriva RP
Spółka Arriva RP posiadająca 0,2% udziałów realizowałaprzewozy międzywojewódzkie na zasadach komercyjnych, w relacji Bydgoszcz – Helpod nazwą handlową „Słoneczny Patrol”. Przewoźnik uruchamiał pociągi napodstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Perspektywy
Warto w tym miejscu przypomnieć, o czym pisaliśmy na łamachInfoRail.pl, że o wejściu na polski rynek myślą chociażby przewoźnicy czescy.RegioJet – który wydaje się być tego najbliżej – chce uruchomić połączenia natrasie Kraków – Warszawa. Czy już zostanie uwzględniony w statystykach za rok2020? Taki jest plan, ale nie ma pewności. Musimy zaczem jeszcze poczekać kilkamiesięcy. Pozycja lidera – PKP Intercity – w tym segmencie przewozów jestjednak niezagrożona.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze