Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Uzbekistan, Afganistan i Pakistan będą wspólnie budować kolej transafgańską

inforail
29.12.2023 08:45
0 Komentarzy

W Taszkencie odbyło się spotkanie ministrów transportu Uzbekistanu oraz rządzonego przez talibów Afganistanu.

Jego celem było przyspieszenie budowy trasy kolejowej łączącej Uzbekistan i Pakistan, przebiegającej przez terytorium Afganistanu – poinformowało w czwartek Radio Swoboda.

Kolej transafgańska

Projekt kolei transafgańskiej został ogłoszony w 2018 roku. W lutym 2021 r. w Taszkencie władze Uzbekistanu, Afganistanu i Pakistanu podpisały mapę drogową budowy linii kolejowej z położonego na granicy Uzbekistanu i Afganistanu Termezu przez afgańskie miasta Mazar-i Szarif oraz Kabul do pakistańskiego Peszawaru. Zakończono wówczas badania gruntu na trasie przebiegu linii, a strony osiągnęły porozumienie w sprawie szerokości torów kolejowych (1520 mm – czyli wg standardu obowiązującego w Rosji i krajach b. ZSRR).

W Taszkencie odbyło się spotkanie ministrów transportu Uzbekistanu oraz rządzonego przez talibów Afganistanu.
Kolej w Uzbekistanie

W tym samym, 2021 r., miała się rozpocząć budowa. Jednak na skutek przejęcia władzy w Afganistanie przez talibów w sierpniu 2021 r. realizacja projektu została odroczona. W maju 2023 r. w Taszkencie otwarto biuro projektu w celu koordynacji budowy kolei, a jej studium wykonalności ma być gotowe do końca grudnia. Jak podało Radio Swoboda, osiągnięto porozumienie w sprawie pobierania opłat za tranzyt kolejowy przez Afganistan na korzystnych dla wszystkich warunkach.

Koszt budowy linii szacuje się na 8,2 mld USD. Licząca niemal 600 kilometrów linia kolejowa otworzy Uzbekistanowi i innym państwom w regionie drogę do pakistańskich portów morskich – zaznacza stacja. Wówczas transport towarów z Uzbekistanu do wybrzeża Morza Arabskiego będzie trwał 3 do 5 dni, zamiast 35, jak obecnie. Koszt wysyłki jednego standardowego kontenera morskiego do miejsca przeznaczenia stanie się trzykrotnie tańszy. Wielkość ruchu towarowego na tej drodze może osiągnąć 10 milionów ton rocznie – informuje Radio Swoboda.

Położony w Azji Centralnej Uzbekistan jest jednym z dwóch krajów na świecie określanych jako podwójnie śródlądowe – ani on, ani żaden z jego sąsiadów nie ma dostępu do morza, co powoduje istotne trudności transportowe. Drugim takim krajem jest Liechtenstein. (PAP)

Komentarze