UTK opoźnia decyzję w sprawie stawek
inforail
21.10.2013 19:19
0 Komentarzy
UTK opoźnia decyzję w sprawie stawek
Urząd Transportu Kolejowego przesunął termin wydania decyzji ws. zatwierdzenia stawek opłaty za dostęp do torów – poinformowała PAP rzeczniczka UTK Katarzyna Rud. Stawki mają obowiązywać od grudnia br., a decyzja miała być wydana w zeszłym tygodniu. Projekt cennika za korzystanie z torów trafił do UTK 19 września. Zgodnie z prawem prezes urzędu ma 30 dni na zatwierdzenie stawek lub odmowę ich zatwierdzenia. W tym drugim przypadku, zarządzająca polską infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK, która pobiera od przewoźników opłatę za korzystanie z infrastruktury musi przedstawić nowy projekt cennika.
Decyzja powinna być więc wydana w zeszłym tygodniu. Jednak, jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka UTK, w sprawie pojawiło się tyle różnych aspektów, że potrzeba więcej czasu.
Wydłużenie procedur dotyczących zatwierdzania cennika jest nie na rękę szczególnie PKP Cargo, które szykuje się do debiutu giełdowego. Opłata za tory należy do największych kosztów spółki, a wciąż nie wiadomo, ile będzie płacić od grudnia. W pierwszym półroczu br. dostęp do torów pochłonął 20,6 proc. kosztów przewoźnika. Wysokość stawek została wymieniona w prospekcie emisyjnym spółki w grupie 'czynniki ryzyka’.
Zapisy na akcje PKP Cargo dla inwestorów indywidualnych trwają do poniedziałku. We wtorek zaczną się dla instytucjonalnych. Sprawa cennika jest więc ważna dla powodzenia całej prywatyzacji.
PKP PLK zaproponowały, by stawki spadły średnio o 20,4 proc. Poza obniżeniem średniej stawki sieciowej o jedną piątą PKP PLK planuje zerową marżę, co ma dodatkowo obniżyć koszty przewoźników. Nowe stawki miałyby obowiązywać przez cztery lata.
Nie wszyscy przewoźnicy odnoszą się entuzjastycznie do propozycji PKP PLK. Zaproponowany przez PKP PLK projekt cennika nie satysfakcjonuje największego polskiego przewoźnika kolejowego – Przewozów Regionalnych. Jak wyliczył samorządowy przewoźnik, mimo że PKP PLK twierdzi, iż stawki spadną o 20,4 proc., to dla PR obniżka wyniesie tylko 10,3 proc. Z wyliczeń spółki wynika, że opłaty dla najpopularniejszych na liniach lokalnych pojazdów wzrosną. W przypadku jednoczłonowych autobusów szynowych przeciętnie o 4 proc., dla dwuczłonowych szynobusów o około 3 proc., a dla trójczłonowych składów spalinowych średnio o 7 proc.
W opinii Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych proponowane przez PLK obniżki stawek są niewystarczające. W przekazanym PAP piśmie do władz UTK związek przypomniał, że od lat postuluje obniżenie stawek dostępu co najmniej o połowę. 'Wg szacunków związku, w chwili obecnej są one zawyżone o ok. 65 proc.’ – czytamy w piśmie. 'Zaproponowany przez zarządcę poziom stawek w dalszym ciągu nie odpowiada oczekiwaniom przewoźników kolejowych. Oczekujemy dalszego obniżania stawek do poziomu wyrównującego koszty ponoszone przez przewoźników kolejowych i drogowych w przeliczeniu na jedną tonę towaru’ – napisano.
Jednocześnie ZNPK zwrócił uwagę, że nowy cennik jest pilnie potrzebny i zaapelował o zatwierdzenie propozycji PKP PLK. Natomiast te propozycje, z którymi przewoźnicy się nie zgadzają, miałyby zostać wyeliminowane w kolejnym cenniku PKP PLK.
Zmianę sposobu naliczania stawek wymusił na Polsce Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał wiosną br., że stosowany przez PKP PLK sposób jest nieprawidłowy. ETS wskazał, że zgodnie z unijnym prawem opłaty te powinny być ustalone po kosztach, które wynikają bezpośrednio z udostępnienia infrastruktury. Tymczasem – jak zauważył ETS – Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat uwzględnienie kosztów, które nie mogą być uznane za bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.
Przewoźnicy i eksperci rynku transportowego regularnie wskazują, że opłaty za dostęp do infrastruktury są wysokie na tle innych państw UE, choć stan torów jest znacznie gorszy niż w innych krajach. Do tej pory PKP PLK odpowiadała, że nie ma z czego utrzymywać infrastruktury i bez zwiększenia nakładów państwa na linie kolejowe nie można rozmawiać o obniżce opłat dla przewoźników.
Decyzja powinna być więc wydana w zeszłym tygodniu. Jednak, jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka UTK, w sprawie pojawiło się tyle różnych aspektów, że potrzeba więcej czasu.
Wydłużenie procedur dotyczących zatwierdzania cennika jest nie na rękę szczególnie PKP Cargo, które szykuje się do debiutu giełdowego. Opłata za tory należy do największych kosztów spółki, a wciąż nie wiadomo, ile będzie płacić od grudnia. W pierwszym półroczu br. dostęp do torów pochłonął 20,6 proc. kosztów przewoźnika. Wysokość stawek została wymieniona w prospekcie emisyjnym spółki w grupie 'czynniki ryzyka’.
Zapisy na akcje PKP Cargo dla inwestorów indywidualnych trwają do poniedziałku. We wtorek zaczną się dla instytucjonalnych. Sprawa cennika jest więc ważna dla powodzenia całej prywatyzacji.
PKP PLK zaproponowały, by stawki spadły średnio o 20,4 proc. Poza obniżeniem średniej stawki sieciowej o jedną piątą PKP PLK planuje zerową marżę, co ma dodatkowo obniżyć koszty przewoźników. Nowe stawki miałyby obowiązywać przez cztery lata.
Nie wszyscy przewoźnicy odnoszą się entuzjastycznie do propozycji PKP PLK. Zaproponowany przez PKP PLK projekt cennika nie satysfakcjonuje największego polskiego przewoźnika kolejowego – Przewozów Regionalnych. Jak wyliczył samorządowy przewoźnik, mimo że PKP PLK twierdzi, iż stawki spadną o 20,4 proc., to dla PR obniżka wyniesie tylko 10,3 proc. Z wyliczeń spółki wynika, że opłaty dla najpopularniejszych na liniach lokalnych pojazdów wzrosną. W przypadku jednoczłonowych autobusów szynowych przeciętnie o 4 proc., dla dwuczłonowych szynobusów o około 3 proc., a dla trójczłonowych składów spalinowych średnio o 7 proc.
W opinii Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych proponowane przez PLK obniżki stawek są niewystarczające. W przekazanym PAP piśmie do władz UTK związek przypomniał, że od lat postuluje obniżenie stawek dostępu co najmniej o połowę. 'Wg szacunków związku, w chwili obecnej są one zawyżone o ok. 65 proc.’ – czytamy w piśmie. 'Zaproponowany przez zarządcę poziom stawek w dalszym ciągu nie odpowiada oczekiwaniom przewoźników kolejowych. Oczekujemy dalszego obniżania stawek do poziomu wyrównującego koszty ponoszone przez przewoźników kolejowych i drogowych w przeliczeniu na jedną tonę towaru’ – napisano.
Jednocześnie ZNPK zwrócił uwagę, że nowy cennik jest pilnie potrzebny i zaapelował o zatwierdzenie propozycji PKP PLK. Natomiast te propozycje, z którymi przewoźnicy się nie zgadzają, miałyby zostać wyeliminowane w kolejnym cenniku PKP PLK.
Zmianę sposobu naliczania stawek wymusił na Polsce Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który uznał wiosną br., że stosowany przez PKP PLK sposób jest nieprawidłowy. ETS wskazał, że zgodnie z unijnym prawem opłaty te powinny być ustalone po kosztach, które wynikają bezpośrednio z udostępnienia infrastruktury. Tymczasem – jak zauważył ETS – Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat uwzględnienie kosztów, które nie mogą być uznane za bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.
Przewoźnicy i eksperci rynku transportowego regularnie wskazują, że opłaty za dostęp do infrastruktury są wysokie na tle innych państw UE, choć stan torów jest znacznie gorszy niż w innych krajach. Do tej pory PKP PLK odpowiadała, że nie ma z czego utrzymywać infrastruktury i bez zwiększenia nakładów państwa na linie kolejowe nie można rozmawiać o obniżce opłat dla przewoźników.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze