Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTK: Jaki tabor zamawiać?

inforail
11.02.2015 10:16
0 Komentarzy

3 lutego 2015 r. odbyło się spotkanie UTK z przedstawicielami urzędów marszałkowskich dotyczące dopuszczania pojazdów kolejowych do eksploatacji. Wzięło w nim udział 17 przedstawicieli urzędów marszałkowskich, na co dzień zajmujących się zagadnieniami związanymi z prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę taboru kolejowego, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.W trakcie warsztatów została przedstawiona prezentacja omawiająca tematykę dopuszczenia pojazdów kolejowych do eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem trybu wydawania zezwoleń oraz aktualnych Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Podczas spotkania omówiono kształtowanie wymagań przetargowych w stosunku do taboru kolejowego pasażerskiego.Wskazano na obligatoryjne stosowanie Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności z uwagi na rozszerzenie zakresu ich stosowania na teren całej Unii Europejskiej oraz fakt, że w obowiązującym stanie prawnym nie jest możliwe wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu niezgodnego z TSI, jeżeli producent nie posiada stosownego odstępstwa od stosowania TSI.Podczas spotkania zwrócono również uwagę, na konieczność takiego określania wymagań przetargowych, aby były one zgodne z wymaganiami technicznymi, które wynikają z przepisów prawa np. kwestie maksymalnej liczby pasażerów czy obowiązków dotyczących klimatyzacji pojazdów.W celu terminowego oddawania pojazdów kolejowych do eksploatacji bez ryzyka utraty dofinansowania, istotna jest identyfikacja i koordynacja wniosków kierowanych do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W tym celu konieczne jest przekazywanie przez urzędy marszałkowskie i innych zamawiających, informacji o potencjalnych i faktycznych zamówieniach na tabor kolejowy. Zbiorcze informacje prezentowane są na stronie internetowej UTK.Celem warsztatów było przybliżenie przedstawicielom urzędów marszałkowskich zarówno wymagań prawnych i technicznych w procesie wydawania zezwoleń, ale przede wszystkim omówienie szczegółowo wytycznych, którymi kieruje się Prezes UTK podczas rozpatrywania wniosków. Warsztaty były również okazją do udzielenia odpowiedzi na najbardziej istotne pytania z punktu widzenia podmiotów zamawiających pasażerski tabor kolejowy.

Komentarze