Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na budowę strategicznej bocznicy kolejowej dla Portu Polska podpisana

inforail
16.12.2025 15:30
0 Komentarzy

16 grudnia 2025 roku podpisano umowę na realizację jednej z najważniejszych inwestycji towarzyszących budowie Portu Polska – bocznicy kolejowej, która pozwoli na obsługę gigantycznego wolumenu materiałów niezbędnych do powstania nowego lotniska oraz pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.

Obiekt, który powstanie w formule „projektuj i buduj”, ma być gotowy do 2029 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie budowa bocznicy kolejowej dla realizacji Portu Polska i linii KDP Warszawa–Łódź?
  2. Jakie zadania w ramach umowy będą musiały wykonać firmy Unibep i Track Tec Construction?
  3. Dlaczego kolej, a nie transport drogowy, została wybrana jako główny środek dostaw materiałów budowlanych na teren inwestycji?
Linia KDP Warszawa - Łódź
Linia KDP

Bocznica o strategicznym znaczeniu

Zgodnie z analizami Centralnego Portu Komunikacyjnego, dzięki nowej bocznicy na teren inwestycji trafi około 40 milionów ton materiałów budowlanych. To m.in. kruszywa, grysy, spoiwa hydrauliczne, asfalt i stal. Skala przedsięwzięcia sprawia, że wykorzystanie transportu drogowego byłoby niewystarczające i generowałoby gigantyczne obciążenie dla lokalnej infrastruktury. Kolej staje się więc nie tylko najbardziej efektywnym, ale wręcz jedynym realnym rozwiązaniem.

Po zakończeniu budowy lotniska bocznica nie zostanie zlikwidowana – będzie pełnić funkcję stałej infrastruktury wspierającej działalność portu.

Największy obiekt tego typu w sąsiedztwie Portu Polska

– To będzie największy zbudowany od podstaw tego typu obiekt rozładunkowy w najbliższym sąsiedztwie Portu Polska. Przewidujemy, że spełni swoją istotną rolę w trakcie budowy lotniska i linii kolejowej Warszawa – Łódź. Docelowo ta infrastruktura pójdzie po śladzie linii CMK Północ prowadzącej przez Płock i Włocławek do Trójmiasta. W związku z tym wykonawca bocznicy będzie musiał dostosować kluczowe elementy inwestycji do parametrów linii KDP – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

Bocznica powstanie na północny zachód od terenu przyszłego lotniska. To lokalizacja umożliwiająca sprawne prowadzenie dostaw oraz późniejsze wykorzystanie infrastruktury w ramach tworzonego węzła transportowego.

Wykonawca i zakres prac

Umowę o wartości 143 mln zł brutto podpisano z konsorcjum firm Unibep i Track Tec Construction. W ramach kontraktu wykonawca:

  • przygotuje pełną dokumentację projektową,
  • uzyska wszystkie uzgodnienia oraz decyzje administracyjne wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę,
  • zrealizuje roboty budowlane,
  • uzyska pozwolenie na użytkowanie bocznicy na odcinku od włączenia w linię kolejową nr 3 do terminala towarowego CPK.

Całość prac ma zostać wykonana w ciągu trzech lat od podpisania umowy.

Kolejny przetarg już w przygotowaniu

Projekt bocznicy jest podzielony na etapy. W następnej procedurze przetargowej CPK wspólnie z PKP PLK wyłoni wykonawcę odpowiedzialnego za włączenie obiektu w istniejącą linię kolejową nr 3, biegnącą z Warszawy Zachodniej przez Łowicz, Kutno, Konin i Poznań. To kluczowy element pozwalający na pełne wykorzystanie potencjału bocznicy i płynny transport materiałów na teren inwestycji.

Bocznica fundamentem budowy Portu Polska

Podpisana dziś umowa rozpoczyna realizację infrastruktury absolutnie niezbędnej, by powstający Port Polska i linia KDP mogły być budowane sprawnie, efektywnie i przy minimalnym wpływie na ruch drogowy. Dzięki kolei inwestycja wchodzi w etap intensywnego przygotowania logistycznego, którego efekty będą odczuwalne w najbliższych latach.

Budowa bocznicy to kolejny krok przybliżający do startu największej infrastrukturalnej inwestycji w Polsce od dekad.

Komentarze