Ukrzaliznycia zamawia 55 nowych lokomotyw od Alstomu. Kontrakt wart 473 mln euro
Ukrzaliznycia podpisała strategiczną umowę z francuskim koncernem Alstom na dostawę 55 nowoczesnych lokomotyw towarowych.
Dokumenty podpisano w obecności prezydentów Ukrainy i Francji. To kluczowy krok w stronę modernizacji skrajnie przestarzałego parku trakcyjnego oraz zapewnienia ciągłości transportu towarowego – w tym ładunków eksportowych, które w obecnych warunkach mają strategiczne znaczenie dla gospodarki kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie problemy taborowe Ukrainy ma rozwiązać zakup 55 nowych lokomotyw Alstom Traxx Hauler i dlaczego modernizacja jest tak pilna?
- W jaki sposób międzynarodowe finansowanie, w tym grant URTF i kredyt EBOiR, wpływa na realny koszt projektu dla Ukrzaliznyci?
- Jakie korzyści dla ukraińskiego przemysłu kolejowego i lokalnych producentów ma przynieść współpraca z Alstomem w ramach serwisowania oraz dostaw komponentów?
Ważna inwestycja w bezpieczeństwo gospodarcze
Jak podkreślono, średni wiek obecnych lokomotyw w parku UZ wynosi 46 lat, a stopień ich zużycia przekracza 96%. Bez natychmiastowej modernizacji kolej już w ciągu najbliższych 2–3 lat mogłaby utracić zdolność przewozową, co zagroziłoby stabilności całego systemu logistycznego.
Według rządu, zbyt duże opóźnienie modernizacji mogłoby skutkować utratą nawet 10% dochodów z przewozów towarowych rocznie.
Kontrakt rozstrzygnięty w międzynarodowym przetargu
Umowę zawarto po zakończeniu międzynarodowego przetargu Banku Światowego. W procesie uczestniczyło ponad dziesięć firm produkujących tabor kolejowy z Europy i Azji. Ostatecznie wybrano propozycję Alstom Transport S.A., która – po analizie niezależnych doradców technicznych i zakupowych – została oceniona jako konkurencyjna.
Niezależne analizy potwierdziły, że cena dwusystemowych lokomotyw o wysokiej mocy jest korzystna zarówno w przeliczeniu na oś, jak i na kilowat mocy. Dzięki finansowaniu grantowemu realna cena zakupu zmniejsza się dla Ukrzaliznyci o 37%.
Łączna wartość umowy to 473 mln euro.
Dostawy w latach 2027–2029
Pierwszy nowy lokomotyw Alstom Traxx Hauler trafi na Ukrainę w I kwartale 2027 roku. Następnie przejdzie proces certyfikacji i testów eksploatacyjnych. Cała partia 55 sztuk ma zostać dostarczona w latach 2027–2029.
Lokomotywy te będą w stanie zastąpić około 80 starych maszyn, pozwalając jednocześnie na redukcję kosztów operacyjnych o ponad 30%.
Znaczący wzrost efektywności i niezawodności
Nowe lokomotywy:
- będą dwusystemowe, co umożliwi im pokonywanie tras z różnych regionów kraju do portów bez konieczności zmiany lokomotywy,
- osiągną moc 9000 kW i prędkość do 120 km/h,
- rozwiną siłę pociągową 800 kN,
- dzięki nowym technologiom będą wymagać serwisu raz na 37 dni, podczas gdy dotychczasowe jednostki potrzebują przeglądu co trzy dni,
- osiągną 95% gotowości eksploatacyjnej, niemal dwukrotnie więcej niż obecnie wykorzystywany tabor.
Moc nowych maszyn będzie aż o 26% wyższa niż w obecnych lokomotywach, pozwalając na prowadzenie o 30% cięższych składów.
W ramach kontraktu UZ otrzyma również pakiet części zamiennych, serwis oraz kompleksowe szkolenia dla maszynistów i ekip utrzymaniowych.
Możliwości dla ukraińskiego przemysłu kolejowego
Choć produkcja lokomotyw będzie realizowana we Francji – zgodnie z zasadami międzynarodowego finansowania – porozumienie otwiera możliwości długoterminowej współpracy z ukraińskimi firmami. Alstom i UZ uzgodniły wstępnie, że lokalni producenci mogą zostać włączeni do łańcucha dostaw komponentów, takich jak:
- systemy bezpieczeństwa,
- urządzenia łączności,
- hamulce,
- zestawy kołowe,
- okablowanie i podzespoły przewodowe,
- systemy chłodzenia.
Pierwsze szerokie spotkanie Alstomu, Ukrzaliznyci i ukraińskich producentów zaplanowano na I kwartał 2026 roku. W kraju powstanie także nowoczesne centrum serwisowe, oparte na infrastrukturze jednego z zakładów UZ.
Silne wsparcie międzynarodowych partnerów
Projekt jest współfinansowany przez partnerów międzynarodowych:
- 37% kosztów (ok. 173 mln euro) to grant funduszu URTF Banku Światowego,
- 300 mln euro stanowi preferencyjny kredyt EBOiR.
To kolejny przypadek, w którym światowe instytucje finansowe wyrażają zaufanie do zdolności Ukrzaliznyci do realizacji wielkich programów modernizacyjnych.
Ministerstwo rozwoju społeczności oraz Ministerstwo finansów Ukrainy odegrały kluczową rolę w przygotowaniu projektu i zapewnieniu gwarancji państwowej.
Nowa generacja lokomotyw dla Ukrainy
Lokomotywy Alstom Traxx Hauler będą pierwszymi w Ukrainie europejskimi dwusystemowymi lokomotywami towarowymi, zdolnymi do pracy na różnych odcinkach sieci. Nowoczesne jednostki wyposażone zostaną w:
- systemy reostatowego i rekuperacyjnego hamowania,
- udoskonalone stanowiska pracy dla maszynistów,
- wydłużony cykl utrzymania,
- możliwość prowadzenia cięższych składów na dłuższych dystansach.
Dla Ukrzaliznyci oznacza to przełom technologiczny, który zapewni jej wieloletnią stabilność operacyjną oraz wzmocni potencjał eksportowy kraju.







Komentarze