Tysiące pociągów Českich drah przewozi rowery
Podróżowanie z rowerem pociągami Českich drah jest możliwe zarówno podczas krótkich wycieczek, jak i dalekich podróży wakacyjnych. Praktycznie wszystkie połączenia największego czeskiego przewoźnika kolejowego oferują możliwość przewozu rowerów.
Tak zwane „cyklovlaky” (pociągi rowerowe) kursują zarówno w pobliskich regionach, jak i w bardziej odległych terenach, umożliwiając podróżowanie po całych Czechach, Morawach i Śląsku, a także daleko poza granicami kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie rodzaje pociągów Českich drah oferują możliwość przewozu rowerów i jaka jest ich pojemność?
- Jakie są koszty przewozu roweru w pociągach Českich drah na terenie Czech i za granicę?
- Jakie popularne trasy rowerowe można osiągnąć dzięki połączeniom kolejowym oferowanym przez Českě dráhy?
Szeroka oferta przewozu rowerów
„Przewóz rowerów należy do naszych najbardziej rozpowszechnionych i jednocześnie najczęściej poszukiwanych usług. Przewozimy rowery zarówno w małych pociągach silnikowych na lokalnych trasach, jak i w międzynarodowych pociągach Eurocity czy railjet. Obsługujemy rowerzystów wybierających się na jednodniowe wycieczki w okolicach domu, jak i turystów rowerowych planujących pokonać jedną z europejskich tras długodystansowych, w kraju lub za granicą” – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora ds. przewozów pasażerskich w Českých drahách.
Nawet najmniejsze pociągi silnikowe mają miejsce na co najmniej dwa do trzech rowerów, a większe pociągi regionalne mogą przewieźć kilkadziesiąt rowerów. Przykładowo trzywagonowe elektryczne zespoły trakcyjne RegioPanter mają pojemność ponad 20 rowerów. W wielu wagonach pociągów pospiesznych dostępnych jest od 4 do 12 miejsc na rowery. Dzięki dołączaniu większej liczby wagonów, wiele pociągów pospiesznych i ekspresowych oferuje nawet kilkadziesiąt miejsc dla rowerów.
Popularne trasy i kierunki rowerowe
„Dzięki współpracy z partnerami zagranicznymi i naszymi regionami oferujemy przewozy rowerzystów do wielu wakacyjnych rajów rowerowych, takich jak południowe Czechy i południowe Morawy czy Góry Izerskie, a także do długodystansowych tras rowerowych wzdłuż Łaby, Morawy, Ohrzy, a także Dunaju, czy do tras Greenway Praga – Wiedeń oraz Kraków – Wiedeń. Bardzo popularne są również specjalne pociągi turystyczne z przewozem rowerów, takie jak Cyklohráček, Cyklo Brdy, Cyklo Ohře czy pociąg Český ráj” – podkreśla Jiří Ješeta.
Oznaczenia pociągów rowerowych i ceny przewozu
Przewóz rowerów i hulajnóg jest możliwy we wszystkich pociągach, w których nie jest to wyraźnie zabronione. Nawet w pociągach nieoznaczonych specjalnymi symbolami możliwy jest przewóz, choć z ograniczoną pojemnością – zwykle do 3 rowerów. Pociągi z większą pojemnością oraz dodatkowymi usługami, takimi jak możliwość lub obowiązek rezerwacji miejsca dla roweru czy przechowywania podczas podróży, są oznaczane odpowiednimi symbolami w rozkładach jazdy. Miejsca do wsiadania z rowerem są oznaczone specjalnym symbolem.
Cena za przewóz roweru lub hulajnogi zależy od odległości. Do 150 km koszt wynosi 40 CZK, a powyżej 151 km – 60 CZK. Dostępny jest również całodzienny bilet na wielokrotne podróże z rowerem w cenie 99 CZK, a w ramach niektórych ofert oraz zintegrowanych systemów transportowych obowiązują szczególne warunki. W pociągach z obowiązkową rezerwacją dla rowerów konieczne jest dodatkowe wykupienie miejsca.
Podróżując z rowerem za granicę, można przewieźć go do wielu miejsc w Europie, m.in. do Niemiec, Austrii, Węgier, Holandii, Danii, Szwajcarii, Polski czy Słowacji. Cena przewozu ustalana jest na podstawie odległości i warunków obowiązujących u poszczególnych przewoźników.
Szczegółowe informacje dotyczące podróżowania z rowerem w Czechach i za granicą można znaleźć na stronie: www.cd.cz/kolo.
Komentarze