Trzy innowacyjne pojazdy dla PKP Intercity z Luxtorpedy 2.0
PKP Intercitypodejmuje współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzeniainnowacyjnych pociągów. 21 lutego agencja wykonawcza Ministra Nauki iSzkolnictwa Wyższego i PKP IC podpisali list intencyjny o wspólnej realizacjiprojektów w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0.
Po stronie PKP IC to element strategii taborowej, w ramachktórej spółka zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.
Innowacje dla kolei
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenieinnowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służącychrealizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017roku przez Radę Ministrów.
Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne,dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przezNCBR: programów INNOTABOR, WspólnegoPrzedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną,ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposóbfinansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez latabędzie napędzał naszą gospodarkę – podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes RadyMinistrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowyprojekt służący realizacji SOR. Decyzja o współpracy jest podyktowanapotrzebami i wymaganiami jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymiprzewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnićprzewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszczechętniej będą korzystać z transportu kolejowego – zapewnia Andrzej Adamczyk,Minister Infrastruktury.
Kolej przyszłości i dużych inwestycji
PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracęz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych,nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku pracbadawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanieinnowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest opracowanie nowoczesnejlokomotywy elektrycznej, elektrycznegozespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają byćprzystosowane do prędkości 160 – 250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyćdocelowo około 3,7 mld.
Realizujemy największy w historii firmy programinwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramachzaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r.zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transportprzyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług zwykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi Marek Chraniuk, Prezes ZarząduPKP Intercity. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy, który rozpoczyna działania- dodaje.
Innowacje na zamówienie dzięki NCBR
Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, którychcelem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnymzapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte wrealizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu zdoświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportuszynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC – mówi prof. MaciejChorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – To kolejny krok wrealizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększykonkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo ijakość przewozów – dodaje dyrektor NCBR.
Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówieniapublicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie oprawie zamówień publicznych.
Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących narynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnychproduktów i usług. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest jednym z pierwszychpodmiotów w Polsce stosującym ten nowatorski tryb.
Na początku tego roku uruchomił postępowanie w ramachprogramu „Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie,zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000bezemisyjnych autobusów nowej generacji.
Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi z programuLuxtorpeda mogą pojawić się na torach za 4-5 lat – powiedział w środę PAPwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Zapraszamy na transmisję z tego wydarzenia, na naszymprofilu facebookowym: https://www.facebook.com/TransInfoPL.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze