Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy innowacyjne pojazdy dla PKP Intercity z Luxtorpedy 2.0

inforail
21.02.2018 12:08
0 Komentarzy

PKP Intercitypodejmuje współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzeniainnowacyjnych pociągów. 21 lutego agencja wykonawcza Ministra Nauki iSzkolnictwa Wyższego i PKP IC podpisali list intencyjny o wspólnej realizacjiprojektów w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0.

Po stronie PKP IC to element strategii taborowej, w ramachktórej spółka zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.

Innowacje dla kolei

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenieinnowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służącychrealizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017roku przez Radę Ministrów.

Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne,dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przezNCBR: programów INNOTABOR, WspólnegoPrzedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną,ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposóbfinansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez latabędzie napędzał naszą gospodarkę – podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes RadyMinistrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowyprojekt służący realizacji SOR. Decyzja o współpracy jest podyktowanapotrzebami i wymaganiami jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymiprzewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnićprzewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszczechętniej będą korzystać z transportu kolejowego – zapewnia Andrzej Adamczyk,Minister Infrastruktury.

Kolej przyszłości i dużych inwestycji

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracęz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych,nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku pracbadawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanieinnowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest opracowanie nowoczesnejlokomotywy elektrycznej, elektrycznegozespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają byćprzystosowane do prędkości 160 – 250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyćdocelowo około 3,7 mld.

Realizujemy największy w historii firmy programinwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramachzaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r.zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transportprzyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług zwykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi Marek Chraniuk, Prezes ZarząduPKP Intercity. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy, który rozpoczyna działania- dodaje.

Innowacje na zamówienie dzięki NCBR

Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, którychcelem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnymzapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte wrealizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu zdoświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportuszynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC – mówi prof. MaciejChorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – To kolejny krok wrealizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększykonkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo ijakość przewozów – dodaje dyrektor NCBR.

Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówieniapublicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie oprawie zamówień publicznych.

Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących narynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnychproduktów i usług. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest jednym z pierwszychpodmiotów w Polsce stosującym ten nowatorski tryb.

Na początku tego roku uruchomił postępowanie w ramachprogramu „Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie,zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000bezemisyjnych autobusów nowej generacji.

Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi z programuLuxtorpeda mogą pojawić się na torach za 4-5 lat – powiedział w środę PAPwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Zapraszamy na transmisję z tego wydarzenia, na naszymprofilu facebookowym: https://www.facebook.com/TransInfoPL.


Komentarze