Trwają prace na polskim odcinku Rail Baltica
Bezpieczniej i wygodniej docierają do pociągów podróżni w Toporze na linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok.
Nowe przejście pod torami zapewnia lepszy dostęp do przystanku kolejowego. To kolejna inwestycja w Toporze i powiecie węgrowskim zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki finansowaniu ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Lepszy dostęp do peronów
Nowe przejście podziemne zapewnia wygodniejszy dostęp do peronów przystanku kolejowego w Toporze. Zastąpiło dotychczasowe przejście w poziomie szyn, dzięki czemu jest bezpieczniej. Tunel pod torami ma długość 12 m, jest czytelnie oznakowany i dobrze oświetlony. Ważną częścią inwestycji była budowa udogodnień dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym wygodnych dojść na perony. Wybudowano zadaszone pochylnie oraz schody. Z efektów inwestycji skorzystają także osoby łączące podróż rowerem i pociągiem. Na potrzeby rowerzystów wybudowano wiatę ze stojakami na 30 rowerów, a od pobliskiej drogi powiatowej wytyczono ciąg pieszo-rowerowy, co umożliwia łączenie dwóch ekologicznych środków transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze prace przy budowie przejścia pod torami w Toporze rozpoczęły się wiosną 2022 r. Budżet inwestycji to 9,5 mln zł netto.
Bezkolizyjnie przez tory Rail Baltica
Budowa przejścia pod torami to kontynuacja inwestycji PLK SA w Toporze. Od maja 2021 r. kierowcy bezpiecznie przejeżdżają po zbudowanym tuż obok przystanku nowym wiadukcie. Dzięki bezkolizyjnemu skrzyżowaniu droga krajowa nr 50 przebiega nad torami oraz drogą powiatową. W powiecie węgrowskim bezpieczeństwo na torach i drogach zapewniają już też dwa wiadukty drogowe i przejście podziemne w Łochowie.
Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” to budowa łącznie 12 obiektów. Poza wskazanymi, kierowcy korzystają też z wiaduktów nad torami w Tłuszczu, Kobyłce, Mokrej Wsi i Małkini oraz tunelu w Zielonce, a piesi i rowerzyści z przejścia pod torami w Jasienicy Mazowieckiej. W budowie jest ostatnie z zaplanowanych skrzyżowań – tunel pod torami w Kobyłce.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 347,6 mln zł netto.
Komentarze