Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trudna sytuacja na kolei w Czechach. Nie jadą pociągi do Polski

inforail
15.09.2024 21:45
0 Komentarzy

15 września 2024 o godzinie 18:15, opublikowano najnowszy przegląd dotyczący zakłóceń w ruchu kolejowym Kolei Czeskich, spowodowanych ekstremalnymi warunkami pogodowymi.

Utrudnienia dotyczą zarówno głównych linii kolejowych, jak i tras regionalnych, na których ruch został wstrzymany lub zastąpiony komunikacją autobusową.

Spis treści:

  1. Jakie regiony Czech są najbardziej dotknięte zakłóceniami w ruchu kolejowym z powodu ekstremalnych warunków pogodowych?
  2. Jakie nadzwyczajne środki wprowadziły Koleje Czeskie w odpowiedzi na zaistniałą sytuację i do kiedy one obowiązują?
  3. Jakie połączenia międzynarodowe zostały odwołane lub ograniczone w wyniku zakłóceń na czeskiej i austriackiej sieci kolejowej?
Powódź w Czechach/foto: CD
Powódź w Czechach/foto: CD

Główne linie kolejowe

Jednym z najważniejszych i najbardziej dotkniętych odcinków jest korytarz kolejowy na trasie Přerov – Ostrawa, który jest wciąż zalany, a ruch pociągów pozostaje wstrzymany. Wprowadzono zastępczą komunikację autobusową pomiędzy Hranicami na Morawach a głównym dworcem w Ostrawie, jednak stacja Ostrava-Svinov pozostaje niedostępna. Oczekuje się, że ograniczenia na tej trasie będą obowiązywać przez cały przyszły tydzień.

Ruch pociągów został również wstrzymany na innych ważnych trasach dalekobieżnych, takich jak Ostrava – Żylina, Ostrava – Opawa Wschód oraz Olomouc – Krnov. W niektórych przypadkach, jak na odcinku Moravský Beroun – Krnov, zastępcza komunikacja nie jest możliwa z powodu niedostępnych dróg.

Linie regionalne

Ekstremalne warunki pogodowe wpłynęły także na wiele regionalnych tras kolejowych, w szczególności na obszarze Krnova, Jeseníka, Šumperka i Opawy. Linie te są zalane, a w niektórych miejscach doszło do osunięć ziemi. Na większości tych tras nie można wprowadzić zastępczej komunikacji autobusowej, ponieważ drogi są nieprzejezdne. Przykładem takich linii są m.in. Staré Město pod Sněžníkem – Hanušovice czy Opava – Hlučín, gdzie tory są zablokowane powalonymi drzewami.

Wpływ na pociągi nocne

Ze względu na znaczące zakłócenia ruchu, część pociągów nocnych została odwołana. Dotyczy to m.in. połączeń Berlin – Praga – Břeclav – Wiedeń – Graz oraz Monachium – Warszawa. Pociąg Slovakia kursujący między Pragą a Koszycami zostanie skierowany na trasę objazdową przez Valašské Meziříčí i Púchov, o ile warunki na tej trasie to umożliwią.

Wydłużone dyżury i nadzwyczajne środki

Koleje Czeskie przedłużyły nadzwyczajne środki do 17 września, co obejmuje możliwość zwrotu biletów bez potrącania opłat za anulowanie. Dyżury zespołów kryzysowych Kolei Czeskich zostały wydłużone, a centrum obsługi klienta zanotowało wzrost liczby zapytań o 525%. Zaleca się, aby pasażerowie korzystali z formularza kontaktowego na stronie internetowej Kolei Czeskich, jeśli ich pytania nie są pilne.

Ograniczenia w Austrii

Problemy z ruchem kolejowym dotyczą również Austrii, w szczególności linii Südbahn łączącej Wiedeń z południem kraju, gdzie ruch został wstrzymany. Pociągi railjet Vindobona będą kursować jedynie na odcinku Praga – Wiedeń. Ograniczenia dotyczą także trasy Westbahn między Wiedniem a Linzem.

Powódź w Czechach/foto: CD
Powódź w Czechach/foto: CD

Szczegóły utrudnień

Pasażerowie są proszeni o regularne sprawdzanie aktualnych informacji na temat ruchu pociągów, które są dostępne na stronie Kolei Czeskich, w aplikacji Můj vlak oraz na profilach społecznościowych. Biorąc pod uwagę skalę problemów, przewiduje się, że zakłócenia mogą potrwać jeszcze kilka dni.

Linie dalekobieżne:

Přerov – Ostrava (Polom – Ostrava) – zalany tor, zapewniono transport zastępczy pomiędzy Ostrawą hl. n. i Hranice na Morawach.

Ostrawa – Żylina / Ostrawa – Zebrzydowice (Ostrava hl.n. – Bohumín – Dětmarovice) – zalane tory, wstrzymana praca pociągów dalekobieżnych, zapewniona zastępcza komunikacja wahadłowa dla pociągów regionalnych.

Ołomuniec – Krnov (Hrubá Voda – Domašov – Bruntál – Krnov) – zalany tor, transport zastępczy realizowany wyłącznie dla pociągów regionalnych na odcinku Olomouc hl.n. – Moravský Beroun, na odcinku Moravský Beroun – Krnov nie ma możliwości zapewnienia transportu alternatywnego (drogi nieprzejezdne).

Ostrawa – Opava Wschód – zalany tor, zapewniony transfer zastępczy.

Veselí nad Lužnicí – Jihlava (Batelov – Jihlava) – zalany tor, zapewniony transport zastępczy na odcinku Jihlava – Horní Cerekev, pociągi linii Havlíčkův Brod – Jihlava – Slavonice zastąpione na odcinku Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec u Jihlava.

Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice (Újezdec u Luhačovice – Luhačovice) – tor zalany, transport zastępczy nie jest możliwy.

Zábřeh na Moravě – Šumperk – Jeseník – zalany tor, brak możliwości realizacji transportu zastępczego.

Trasy z komunikacją regionalną:

Krnov – Jeseník – ruch na całej linii jest wstrzymany, bez możliwości transportu zastępczego (droga nieprzejezdna).

Staré Město pod Sněžnikem – Hanušovice – osunięcie się ziemi na torze, brak możliwości alternatywnego transportu (droga nieprzejezdna).

Opawa – Kravaře na Śląsku – Chuchelná / Hlučín – powalone drzewa na torze, powódź, brak możliwości alternatywnego transportu (droga nieprzejezdna).

Javorník na Śląsku – Žulová – zalanie toru, brak możliwości transportu alternatywnego (droga nieprzejezdna).

Mikulovice – Zlaté Hory – zalanie toru, brak możliwości alternatywnego transportu (droga nieprzejezdna).

Třemešná na Śląsku – Osoblaha – zalanie toru, brak możliwości transportu zastępczego (droga nieprzejezdna).

Studénka – Veřovice (Studénka – Příbor) – zalanie toru, brak transportu zastępczego.

Nowy Jiczyn – Suchdol nad Odrou – zalany tor, brak możliwości alternatywnego transportu (droga nieprzejezdna).

Frýdek-Místek – Český Těšín (Frýdek-Místek – Dobrá u Frýdek-Místek) – tor zalany, transport zastępczy nie jest zapewniony.

Ostrawa – Valašské Meziříčí (Frýdlant nad Ostravicí – Kunčice pod Ondřejníkem i Frýdek-Místek – Vrátimov) – tor zalany i miejscami podmyty, ograniczony transport zastępczy Vrátimov – Frýdek-Místek i z powrotem.

Šumperk – Kouty nad Desnou – zalanie toru, brak możliwości transportu alternatywnego (droga nieprzejezdna).

Kroměříž – Zborovice – zalany tor, brak transportu zastępczego.

Prostějov – Dzbel (Kostelec na Hané – Dzbel) – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, zapewniony transport alternatywny.

Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce (Velká nad Veličkou – Vrbovce) – zalany tor, zapewniony transport alternatywny.

Břeclav – Lednice (Boří Les – Lednice) – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, nie zapewniamy transportu zastępczego (w grę wchodzą wyłącznie pociągi historyczne).

Rybník – Lipno nad Vltavou – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, zapewniony transport alternatywny.

Czeskie Budziejowice – České Velenice (Jílovice – Nové Hrady) – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, zapewniony jest transport zastępczy na odcinku Jílovice – České Velenice.

Týniště nad Orlicí – Broumov (Police nad Metují – Broumov) – drzewo na torze, ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, zapewniony transport zastępczy bardzo ograniczony.

Havlíčkův Brod – Pardubice (Havlíčkův Brod – Hlinsko w Czechach) – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, zapewniony transport alternatywny.

Martinice w Karkonoszach – Rokytnice nad Jizerou (Jilemnice – Rokytnice nad Jizerou) – ruch wstrzymany ze względów bezpieczeństwa, transport alternatywny nie jest zapewniony.

Trutnov – Teplice nad Metují (Janovice u Trutnov – Adršpach) – drzewo na torze, nie kursuje jeszcze autobus zastępczy.

Praga – Kralupy nad Vltavou (Praga Mas.n. – Praha-Podbaba) – uszkodzenia torów podczas budowy i deszczu, pociągi jeżdżą na objeździe, niewielki efekt do ok. 16. IX.

Komentarze