Trend wzrostowy na kolei
W pierwszym kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln pasażerów.
To o 17 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej (wzrost o 23,9 proc.) – poinformował PAP Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
Na plus
„W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był trend wzrostowy w przewozach pasażerskich. Wyższa frekwencja w pociągach dotyczy zdecydowanej większości przewoźników, również tych, którzy ze względu na prace modernizacyjne na sieci zmuszeni byli organizować przewozy na skróconych trasach” – wyjaśnił cytowany w komunikacie prezes UTK Ignacy Góra.
Dodał, że rosnąca liczba pasażerów w środkach transportu publicznego przynosi wymierne korzyści dla środowiska. „Nie należy jednak pomijać faktu, że wzrost popularności usług transportu kolejowego oznacza konieczność zapewnienia dodatkowego taboru – obecnie komfort podróży ma dla pasażera coraz większe znaczenie” – zwrócił uwagę.
Z danych UTK wynika, że w marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów – o 2,8 mln więcej (9,7 proc.) niż rok wcześniej. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w tym miesiącu od 2012 r. Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. wyniosła 60 km – o 5,7 km mniej (8,7 proc.) niż w marcu 2022 r.
Urząd poinformował też, że w pierwszym kwartale 2023 roku koleją przetransportowano 60,4 mln ton towarów. W zestawieniu z analogicznym kwartałem w 2022 r. to spadek o 1,9 mln ton (3 proc.).
„Pierwszy kwartał 2023 r. uwidocznił nieznaczne wyhamowywanie popytu na usługi transportu kolejowego. O ile rynek przewozów towarowych mniej niż pasażerski odczuł ograniczenia związane z pandemią – to w roku 2023 r. ze względu na wojnę w Ukrainie, wysokie ceny paliw i energii, a także inflację można spodziewać się jeszcze większych wyzwań związanych ze spadkiem zapotrzebowania na przewozy towarowe. Obserwujemy jednak w ostatnim czasie np. duże wzrosty jeśli chodzi o przewozy zbóż” – skomentował prezes UTK.
Z informacji UTK wynika, że w samym marcu tego roku koleją przetransportowano 22,1 mln ton towarów, co oznacza spadek o 1,8 mln ton (7,8 proc.) wobec rekordowego pod tym względem marca 2022 r.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze