Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: PKP Intercity wysłały RFI w sprawie pociągów HS do 9 firm. W tym dwóch polskich

inforail
24.09.2025 16:30
0 Komentarzy

Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025 w Gdańsku prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zapowiedział, że jeszcze w tym roku spółka ogłosi przetarg na zakup szybkich elektrycznych pociągów.

To jeden z kluczowych kroków w realizacji planu kolei dużych prędkości w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Ile pociągów dużych prędkości planuje kupić PKP Intercity w ramach przetargu podstawowego i opcji dodatkowej?
  2. Jakie udogodnienia dla pasażerów mają znaleźć się w nowych składach PKP Intercity?
  3. Kiedy pierwsze pociągi dużych prędkości mają wyjechać na tory według harmonogramu spółki?
PKP Intercity
Prezes PKP Intercity i wiceminister Piotr Malepszak

20 pociągów z opcją na kolejne 35

PKP Intercity planuje zamówić 20 składów w ramach podstawowego kontraktu, z możliwością rozszerzenia o kolejne 35.

– „Mamy przygotowany harmonogram całego procesu zakupowego. W zeszłym tygodniu skierowaliśmy zapytanie RFI do 9 wiodących firm, w tym 2 polskich” – poinformował Malinowski.

Kontrakt ma zostać podpisany na przełomie I i II kwartału 2027 roku i będzie obejmował nie tylko dostawę składów, ale także budowę centrum serwisowego oraz trzydziestoletnie utrzymanie pociągów. Koszt zakupu 20 pojazdów szacowany jest na około 2,5 mld zł.

Pociągi na linię „Y” i czas przejazdu poniżej 100 minut

Nowe składy będą przeznaczone do obsługi linii kolejowych budowanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pojadą z Warszawy przez CPK i Łódź do Wrocławia lub Poznania.

– „Wysoka prędkość maksymalna pociągów zagwarantuje, że czas przejazdu z Warszawy do tych ostatnich miast wyniesie mniej niż 100 minut” – podano w komunikacie spółki.

Prędkość maksymalna wyniesie co najmniej 320 km/h, a podczas dialogu z producentami analizowane będzie zwiększenie do 350 km/h. Pierwsze pociągi mają pojawić się na torach przed 2032 rokiem, a cała flota podstawowa – przed 2035 rokiem.

Komfort i dostępność dla pasażerów

Nowe składy mają być projektowane z myślą o potrzebach różnych grup podróżnych. Na liście wymagań znalazły się: rozkładane fotele i stoliki, indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne, przestrzeń na bagaż, dostęp do Wi-Fi, system informacji pasażerskiej, strefa ciszy, część restauracyjna i rowerowa.

„Składy będą zaprojektowane z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy opiekunów z dziećmi” – podano.

Głos ministerstwa i premiera

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił znaczenie inwestycji: – „Duża prędkość w Europie, we wszystkich przypadkach, wiązała się z bardzo znaczącym skróceniem czasu przejazdu i polski projekt nie może się tutaj niczym różnić”.

Z kolei premier Donald Tusk poinformował, że podczas targów rozmawiał z prezesami Pesy i Newagu. – „Intuicja mi mówi, że wyzwanie, które rzuciłem dzisiaj publicznie prezesom Pesy i Newagu zostanie podjęte. To znaczy, że polskie firmy zdecydują się na udział w tym wielkim przedsięwzięciu” – zaznaczył.

PKP Intercity bije rekordy frekwencji

PKP Intercity to największy przewoźnik dalekobieżny w Polsce. W 2024 roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów – o 15% więcej niż rok wcześniej i 33% więcej niż w 2022 r. Szacunki na 2025 rok zakładają przewóz 88 mln pasażerów, a do 2030 roku – 110 mln.

Komentarze