Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trako 2025: Czy pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity powstaną w Polsce?

inforail
25.09.2025 15:30
0 Komentarzy

Podczas targów TRAKO w Gdańsku trwa dyskusja na temat przyszłości polskich kolei dużych prędkości.

Jednym z kluczowych głosów w debacie był wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, który odniósł się do pytań dotyczących możliwości budowy pociągów HS w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie technologie i doświadczenia muszą zdobyć polskie firmy, aby móc samodzielnie budować pociągi dużych prędkości?
  2. W jakim stopniu udział polskiego przemysłu w produkcji taboru HS będzie realny, a w jakim konieczna okaże się współpraca z zagranicznymi partnerami?
  3. Czy pociągi planowane w ramach projektu kolei dużych prędkości w Polsce będą mogły osiągać prędkość powyżej 300 km/h, a nawet 350 km/h?
Pociąg HS z PESY
Pociąg HS z PESY

Burzliwa dyskusja w przestrzeni publicznej

Jak zaznaczył wiceminister, od momentu wypowiedzi premiera Donalda Tuska na temat udziału polskich firm w tym przedsięwzięciu, w infosferze i na forach społecznościowych rozpoczęła się „bardzo burzliwa dyskusja”. Malepszak podkreślił, że temat wzbudza ogromne zainteresowanie, ale wymaga spokojnej i merytorycznej analizy.

Polskie firmy uczą się technologii

Malepszak przypomniał, że rodzime firmy przez lata rozwijały kompetencje w produkcji nowoczesnych składów, choć dotąd były to pociągi osiągające prędkości do 160–250 km/h.

„Pozyskiwali doświadczenie, pozyskiwali technologię, uczyli się nowych technologii wymaganych w sytuacji, gdy trzeba jeździć bardzo szybko” – powiedział. Jednocześnie wskazał, że konstrukcja składów dużych prędkości to ogromne wyzwanie techniczne. Obejmuje ono m.in. budowę odpowiednich pudel, wózków czy kompletnego wyposażenia pociągu.

Udział polskiego przemysłu będzie znaczący

Wiceminister zaznaczył, że założeniem rządu jest znaczący udział polskich firm w procesie budowy taboru HS.

„Przyjmujemy, że udział naszych firm ma być znaczący. Dzisiaj nie do określenia jeszcze jak znaczący ten poziom będzie” – przyznał Malepszak, wskazując, że ostateczny zakres współpracy będzie wynikiem dialogu z producentami i partnerami zagranicznymi.

Jaka prędkość maksymalna?

Malepszak odniósł się również do kwestii prędkości, która od początku wzbudza duże emocje. Podkreślił, że zaplanowane pociągi będą zdolne do jazdy z prędkością powyżej 320 km/h, a szczegóły dotyczące maksymalnych parametrów zostaną doprecyzowane w ramach procedury przetargowej i technicznej współpracy.

Komentarze