Trako 2023: Za nami dzień drugi; PKP SA podsumowuje
Prezentacja wielosystemowej lokomotywy elektrycznej polskiej produkcji, uniwersalnego biletomatu i innych nowości, kolejne debaty z udziałem menadżerów i ekspertów oraz konferencje prasowe.
Drugi dzień targów w Gdańsku podsumowuje Grupa PKP.
Nowoczesna lokomotywa wielosystemowa dla PKP Intercity
PKP Intercity oraz polska firma NEWAG zaprezentowały nową lokomotywę wielosystemową Griffin. Jest to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w nowosądeckiej fabryce. Umowa, zawarta w 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. W czerwcu br. narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Pierwszy wielosystemowy Griffin wyjedzie na tory w 2024 r. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
W wydarzeniu udział wzięli Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity oraz Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG.
Podczas kolejnej konferencji PKP Intercity i firma SESTO zaprezentowały założenia projektu ekoDriving. Przewoźnik z pozytywnymi rezultatami wykorzystuje ten typ jazdy w swoim taborze. Ponadto ekoDriving w prowadzeniu pojazdów PKP Intercity przyczynia się nie tylko do oszczędności energii, lecz także do ograniczenia emisji dwutlenku węgla poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na produkcję energii z źródeł takich jak paliwa kopalne. Dzięki projektowi spółka szacuje, że obniżenie wolumenu zużycia energii nawet do 5%.
Dyskusje menadżerów, ekspertów i decydentów
Interesującymi elementami targowego „rozkładu jazdy” były także debaty z udziałem przedstawicieli spółek Grupy PKP.
Już po raz czwarty odbyło się jedno z najważniejszych i najchętniej odwiedzanych wydarzeń w części konferencyjnej: debata pt. „Programy inwestycyjne na polskiej sieci kolejowej jako element polityki transportowej – co osiągnęliśmy? co przed nami?”, którą współorganizują Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Ministerstwo Infrastruktury, Polskie Koleje Państwowe, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Kolejnictwa. Wyróżnikiem debaty infrastrukturalnej jest aktywny udział widowni, gdyż jednym z elementów spotkania jest możliwość głosowania (za pośrednictwem pilotów) na odpowiedzi na pytania związane m.in. z procesem inwestycyjnym, a wyniki głosowania komentowane są przez panelistów. W debacie uczestniczyli Andrzej Bittel – wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel – dyrektor Instytutu Kolejnictwa, Martia Szustak – prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Ireneusz Merchel – prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Ireneusz Maślany – członek zarządu Polskich Kolei Państwowych, który podsumował przebieg realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych oraz omówił dalsze plany inwestycyjne PKP związane z modernizacją dworców i budową zupełnie nowych obiektów do obsługi podróżnych.
Swoją debatę, pt. „Strategia rozwoju, nowy i zmodernizowany tabor oraz potrzeby pasażerów – kolej w perspektywie po 2030 roku”, zorganizowało także PKP Intercity. Paneliści dyskutowali o przyszłości kolei. Ich zdaniem po 2030 r liczba przewożonych przez PKP Intercity pasażerów ma wzrosnąć nawet o połowę, do 88 mln. Narodowy przewoźnik będzie uruchamiać nawet 800 pociągów dziennie, które będą poruszać się po torach z prędkością 160-250 km/h. W debacie uczestniczyli Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, Rafał Cichy, dyrektor Departamentu Certyfikacji w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym oraz Krzysztof Gołubiewski, członek zarządu PKP, który poruszył kwestię nowej roli dworców kolejowych w przestrzeni miejskiej, wskazując, że tego rodzaju obiekty stają się nie tylko miejscami oczekiwania na pociąg, ale również przestrzeniami, w której lokowane są – szczególnie w mniejszych miastach – urzędy, sklepy czy biblioteki.
W programie targów znalazła się także zorganizowana przez Polskie Koleje Państwowe debata pt. „Cyfrowy wymiar bezpieczeństwa kolei”. Wśród wielu ważnych tematów podejmowanych w trakcie debaty obecne były zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem kolei w kontekście toczącego się konfliktu w Ukrainie, najnowszych technologii IT oraz najbardziej aktualnych trendów w dziedzinie bezpieczeństwa związanych z kryptografią kwantową. Na te i inne tematy dyskutowali Rafał Magryś – wiceprezes zarządu, Exatel, dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK – wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, szef ISAC-Kolej, Wojciech Pawlak – dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego NASK, dr Jarosław Przyjemczak – ekspert w Polskim Towarzystwie Bezpieczeństwa Narodowego, Adam Domański – wiceprezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa, przedstawiciele Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Gospodarzem debaty był dr Rafał Zgorzelski – członek zarządu PKP i Grupy PKP oraz przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK, który wskazał, jak istotna, szczególnie w kontekście konfliktu za wschodnią granicą Polski, stała się, również dla kolei, kwestia bezpieczeństwa przestrzeni cyfrowej. Przedstawiciel Grupy PKP zaznaczył również, że ostatnie wydarzenia w Europie są sprawdzianem dla organizacji struktur i odporności naszych systemów.
Przedstawiciele PKP CARGO odbyli szereg spotkań z klientami spółki, zarówno z obszaru handlu jak i operacji kolejowych. – Targi to wydarzenie, na którym nie mogło zabraknąć naszej spółki. Jesteśmy tu ze względu na naszych klientów – podkreślił Dariusz Seliga, prezes PKP CARGO S.A. i dodał, że TRAKO to również okazja, aby rozmawiać z ludźmi z branży, ekspertami o przyszłości polskich i europejskich kolei.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze