Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tragiczne wakacje na przejazdach kolejowo-drogowych. Kolejarze podsumowali bezpieczeństwo

inforail
07.09.2025 12:30
0 Komentarzy

Liczba ofiar śmiertelnych na przejazdach kolejowo-drogowych w czasie tegorocznych wakacji była najwyższa od 2018 roku. Wszystkie wypadki były efektem błędów kierowców – podkreślają kolejarze.

W czasie tegorocznych wakacji – w lipcu i sierpniu – na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 42 wypadków. Zginęło w nich aż 12 osób, a 8 zostało rannych. Jak podkreślają przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych S.A., wszystkie te zdarzenia były skutkiem lekceważenia przepisów przez kierowców. Najczęściej dochodziło do ignorowania znaku „STOP” oraz czerwonego światła sygnalizatora.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były najczęstsze przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych podczas tegorocznych wakacji?
  2. Jakie działania prewencyjne podjęli kolejarze w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”?
  3. Jakie są plany edukacyjne PLK na kolejne miesiące i gdzie odbędą się zaplanowane warsztaty?
Przejazd kolejowy
Przejazd kolejowy

Bilans wakacji: 42 wypadki, 12 ofiar śmiertelnych

W porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku liczba wypadków była wprawdzie wyższa (wówczas odnotowano 29 zdarzeń), ale liczba ofiar śmiertelnych niemal się podwoiła – z 6 do 12. To czyni minione wakacje najtragiczniejszymi od 2018 roku pod względem bezpieczeństwa na przejazdach.

– Stan techniczny przejazdów i oznakowanie są regularnie kontrolowane. Niestety, nawet najlepsze zabezpieczenia nie powstrzymają kierowców, którzy świadomie łamią przepisy – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PLK S.A.

Tysiące opóźnionych pociągów

Skutki wypadków na przejazdach nie ograniczają się jedynie do ofiar w ludziach. W lipcu i sierpniu z ich powodu opóźnionych zostało 1007 pociągów, co przełożyło się na 19 850 minut opóźnień. W wielu przypadkach wprowadzano też komunikację zastępczą.

Kolejarze przypominają, że za spowodowanie takich zdarzeń – oprócz odpowiedzialności karnej – kierowcy ponoszą również konsekwencje finansowe. Koszty uszkodzeń infrastruktury, taboru czy rekompensaty za opóźnienia spoczywają na sprawcy wypadku.

Edukacja i działania prewencyjne

Podczas wakacji nie próżnowali też Ambasadorzy Bezpieczeństwa – przedstawiciele PLK oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Przeprowadzili oni 795 akcji informacyjnych na przejazdach, rozdając ponad 44 tys. ulotek i materiałów edukacyjnych. Kolejarze uczestniczyli również w 54 piknikach edukacyjnych i zorganizowali 122 prelekcje, w których wzięło udział 5430 dzieci.

– Nie ma wakacji od bezpieczeństwa. Przez całe lato edukowaliśmy kierowców i najmłodszych użytkowników kolei. Po 20 latach działania kampanii „Bezpieczny Przejazd” widać efekty – mówi Marcin Kruszyński, koordynator kampanii.

Październik miesiącem edukacji

Kampania edukacyjna nie kończy się wraz z wakacjami. Już w październiku rusza kolejna odsłona programu „Październik miesiącem edukacji”. Pracownicy PLK spotykać się będą z dziećmi i młodzieżą w szkołach oraz przedszkolach. Zaplanowano również warsztaty dla instruktorów nauki jazdy m.in. w Gdyni, Nysie, Inowrocławiu, Tychach i Ostrowcu Świętokrzyskim.

Komentarze