Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testy pociągów PESA dla Rumunii. 160 km/h w trakcji podwójnej

inforail
14.10.2025 12:30
0 Komentarzy

10 października 2025 roku na torze testowym Centrului de Testări Feroviare Făurei w Rumunii odbyły się kluczowe próby eksploatacyjne nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA 655-5, produkowanych przez firmę PESA Bydgoszcz SA.

W testach uczestniczył prezes Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, wraz z przedstawicielami i ekspertami polskiego producenta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie mają testy trakcji wielokrotnej PESA EMU 655-5 dla procesu certyfikacji nowych pociągów w Rumunii?
  2. W jaki sposób zakup 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA wpłynie na modernizację transportu kolejowego w Rumunii?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska przyniesie wprowadzenie do eksploatacji nowych pociągów regionalnych PESA?

Próby w trakcji wielokrotnej

Podczas testów przeprowadzono jazdy w trakcji wielokrotnej, w ramach których trzy jednostki PESA EMU 655-5 połączono i uruchomiono jako jeden skład. Celem badań było potwierdzenie możliwości ich bezpiecznej i efektywnej pracy w takim trybie – jest to niezbędny etap w procesie certyfikacji, który pozwoli na dopuszczenie pociągów do regularnego ruchu na rumuńskiej sieci kolejowej.

Testy w Făurei to ważny krok w przygotowaniach do wdrożenia nowoczesnych składów na liniach regionalnych i podmiejskich w Rumunii. Próby miały na celu sprawdzenie integracji systemów sterowania, hamowania, zasilania oraz komunikacji między jednostkami.

62 pociągi dla ruchu regionalnego i podmiejskiego

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne PESA stanowią część zamówienia na 62 pociągi dla ruchu regionalnego i podmiejskiego, które Autoritatea pentru Reformă Feroviară zakupiła w ramach Funduszu Modernizacyjnego. To jeden z największych kontraktów w historii rumuńskiej kolei, mający na celu unowocześnienie taboru i poprawę komfortu podróży pasażerów.

Nowe jednostki PESA EMU 655-5 charakteryzują się nowoczesną konstrukcją, niską podłogą, klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności oraz możliwością przewozu rowerów. Dzięki zastosowaniu trakcji wielokrotnej, pociągi mogą być zestawiane w dłuższe składy – w zależności od zapotrzebowania – co zwiększa elastyczność przewozów.

Współpraca polsko-rumuńska w nowoczesnym wydaniu

Testy w Făurei to również symboliczny moment współpracy pomiędzy PESA Bydgoszcz SA a rumuńskim rynkiem kolejowym. Polska spółka, która od lat rozwija eksport taboru, zdobyła zaufanie ARF, dostarczając pociągi dostosowane do europejskich standardów interoperacyjności i wymagań technicznych obowiązujących w Unii Europejskiej.

Prezes ARF, Mihai Barbu, podczas wizyty w ośrodku testowym podkreślił znaczenie projektu dla rozwoju transportu kolejowego w Rumunii. Jak zaznaczył, nowe jednostki PESA staną się podstawą nowoczesnego, ekologicznego i zrównoważonego systemu komunikacji regionalnej.

Nowy etap modernizacji rumuńskiej kolei

Program modernizacji taboru realizowany przez ARF to element szerszej strategii unowocześniania transportu publicznego w Rumunii. Wprowadzenie do eksploatacji 62 nowych jednostek PESA pozwoli nie tylko zwiększyć komfort pasażerów, ale także ograniczyć emisję spalin i hałasu, promując ekologiczne formy mobilności.

Zakończenie testów w Făurei przybliża moment, w którym pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne z Bydgoszczy rozpoczną regularne kursy po rumuńskich torach. To wydarzenie ma znaczenie nie tylko techniczne, ale także gospodarcze – pokazuje rosnącą pozycję polskiej myśli inżynieryjnej w Europie oraz rosnące zaufanie zagranicznych partnerów do polskich producentów taboru kolejowego.

Komentarze