Taborowe projekty Polregio bez dofinansowania z KPO. Jest nowa lista, kto zyskał, kto stracił?
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) opublikowało zaktualizowaną listę rankingową naboru wniosków dotyczących zakupu nowego pasażerskiego taboru kolejowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Funduszy Europejskich.
Zmiany obejmują zarówno projekty zakwalifikowane do pełnego dofinansowania, jak i te, które nie spełniły kryteriów wyboru.
Rozkład jazdy:
- Które województwa i przewoźnicy nie uzyskali dofinansowania w ramach programu „Pasażerski Tabor Kolejowy 1.0”?
- Jakie były najczęstsze projekty odrzucone – ile pojazdów planowano zakupić i dla jakich regionów?
- Dlaczego szczególnie POLREGIO znalazło się na liście podmiotów, których projekty nie zostały zakwalifikowane?
Pełne dofinansowanie dla siedmiu projektów
Na liście znalazło się 25 projektów, z czego 7 uzyskało pozytywną ocenę i pełne dofinansowanie. Łącznie obejmują one zakup ponad 70 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które trafią do różnych regionów Polski.
Wśród zwycięskich projektów znalazły się:
- Koleje Dolnośląskie S.A. – zakup 10 pięcioczłonowych EZT (koszt: 313,3 mln zł; dofinansowanie: 209,3 mln zł),
- Województwo Pomorskie – 10 EZT dla poprawy dostępności transportowej Trójmiasta (koszt: 362,9 mln zł; dofinansowanie: 247,8 mln zł),
- Województwo Łódzkie – 10 EZT w ramach projektu „Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego” (koszt: 345,7 mln zł; dofinansowanie: 236,1 mln zł),
- Koleje Mazowieckie – trzy projekty obejmujące w sumie 35 EZT (koszty od 430 mln do 607 mln zł; dofinansowanie od 294 mln do 411 mln zł),
- Województwo Zachodniopomorskie – dostawa 8 nowych EZT do obsługi przewozów regionalnych (koszt: 261,4 mln zł; dofinansowanie: 178,5 mln zł),
- Województwo Małopolskie – projekt zakupu 14 pojazdów, z których dofinansowano zakup 6 sztuk (koszt: 579,9 mln zł; wsparcie: 185,2 mln zł).
Projekty odrzucone
Aż 18 projektów nie spełniło kryteriów wyboru i nie otrzymało wsparcia. Wśród nich znalazły się liczne wnioski złożone przez POLREGIO S.A., dotyczące zakupu taboru dla województw m.in. wielkopolskiego, łódzkiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego czy lubuskiego.
Niepowodzeniem zakończyły się także dodatkowe projekty Kolei Mazowieckich, które zakładały m.in. zakup kolejnych 14 i 11 EZT. Bez wsparcia pozostały również inicjatywy Województwa Wielkopolskiego i Opolskiego.
Lista odrzuconych projektów
- Województwo Mazowieckie – zakup 16 dwuczłonowych EZT
- Wnioskowana liczba: 16 szt.
- Koszt: 456,0 mln zł
- Dofinansowanie przyznane: 0 zł
- Województwo Mazowieckie – zakup 6 pojazdów elektryczno-akumulatorowych
- Wnioskowana liczba: 6 szt.
- Koszt: 261,4 mln zł
- Dofinansowanie przyznane: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Wielkopolska) – zakup 8 EZT
- Koszt: 326,9 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Łódzkie) – zakup 14 EZT
- Koszt: 570,8 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Pomorskie) – zakup 10 EZT
- Koszt: 408,2 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Lubelskie) – zakup 12 EZT
- Koszt: 443,8 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Warmińsko-Mazurskie) – zakup 14 EZT
- Koszt: 494,5 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Świętokrzyskie) – zakup 5 EZT
- Koszt: 205,0 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Małopolskie – projekt 2) – zakup 5 EZT
- Koszt: 205,0 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Dolnośląskie) – zakup 5 EZT
- Koszt: 205,0 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Lubuskie) – zakup 10 EZT
- Koszt: 408,2 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- POLREGIO S.A. (Małopolskie – projekt 1) – zakup 15 EZT
- Koszt: 611,4 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- Koleje Mazowieckie – KM – zakup 14 EZT (projekt II)
- Koszt: 607,7 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- Koleje Mazowieckie – KM – zakup 11 EZT (projekt II)
- Koszt: 473,8 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- Województwo Wielkopolskie – poprawa mobilności przestrzennej mieszkańców (8 EZT)
- Koszt: 315,4 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- Województwo Opolskie – projekt „Pociągi dla Opolskiego” (8 EZT)
- Koszt: 212,9 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
- Koleje Dolnośląskie S.A. – zakup 10 pięcioczłonowych EZT (projekt I)
- Koszt: 313,5 mln zł
- Dofinansowanie: 0 zł
Inwestycja w nowoczesny tabor
Dzięki wsparciu CUPT i środków unijnych na polskie tory trafią kolejne nowoczesne składy, które zastąpią wysłużone jednostki. Inwestycje obejmują nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale też poprawę dostępności komunikacyjnej regionów, w tym zmniejszenie wykluczenia transportowego.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być energooszczędne, klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Komentarze