Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szyfrowanie sygnału radio-stop coraz bliżej. Minister Klimczak podał terminy

inforail
26.11.2025 15:30
0 Komentarzy

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział, że długo oczekiwane zabezpieczenia systemu radio-stop zostaną wdrożone już w przyszłym roku.

Odbiór projektu dotyczącego szyfrowania sygnału ma nastąpić w połowie stycznia, natomiast implementacja – do połowy 2025 roku. To reakcja na liczne przypadki nieuprawnionego nadawania sygnału w ostatnich latach, w tym akty dywersji na trasie Warszawa – Lublin.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla bezpieczeństwa kolei przyniesie wprowadzenie szyfrowania sygnału radio-stop?
  2. W jaki sposób przekształcenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w agencję lotniczą może wpłynąć na jego efektywność i kompetencje?
  3. Jakie wnioski z dotychczasowych incydentów z nieuprawnionym użyciem radio-stop przyspieszyły decyzje o modernizacji systemu?
Dariusz Klimczak
Dariusz Klimczak

Radio-stop będzie szyfrowany. Kończy się era luk w zabezpieczeniach

System radio-stop umożliwia automatyczne zatrzymanie wszystkich pociągów w danym regionie poprzez nadanie odpowiedniego sygnału radiowego. Do tej pory komendy nadawane na częstotliwościach PKP nie były szyfrowane ani autoryzowane, co umożliwiało ich przechwycenie lub nielegalne wygenerowanie przez osoby niepowołane.

Minister Dariusz Klimczak przypomniał, że PKP Polskie Linie Kolejowe od dłuższego czasu współpracują z Politechniką Warszawską nad przygotowaniem projektu szyfrowania sygnału. Jak poinformował:

„Odbiór projektu ma nastąpić w połowie stycznia, a jego zaimplementowanie do połowy przyszłego roku.”

To oznacza, że po latach nieuprawnionych incydentów system radio-stop zostanie zabezpieczony w sposób umożliwiający pełną kontrolę i eliminację prób sabotażu.

Seria incydentów przyspieszyła działania rządu

W ostatnich latach doszło do wielu przypadków nielegalnego użycia sygnału radio-stop, co powodowało awaryjne zatrzymania pociągów bez realnego zagrożenia. Do najgłośniejszego z nich doszło w sierpniu 2023 r., kiedy na częstotliwościach PKP pojawiły się komendy zatrzymania, a w tle — hymn Rosji i fragment przemówienia Władimira Putina.

Minister Klimczak po niedawnych aktach dywersji na trasie Warszawa – Lublin zapowiedział, że rząd zakończy erę nieszyfrowanej komunikacji kolejowej. Nadawanie sygnału radio-stop bez autoryzacji ma przestać być możliwe.

Dlaczego szyfrowanie radio-stop jest tak ważne?

System radio-stop zatrzymuje pociągi natychmiast — w wielu przypadkach ratuje to życie, ale w przypadku nieuprawnionego użycia może prowadzić do chaosu w ruchu kolejowym. Współczesna infrastruktura wymaga zabezpieczeń uniemożliwiających ataki sabotażowe oraz przypadkowe nadanie sygnału.

Szyfrowanie komend i ich autoryzacja będą oznaczać:

  • uniemożliwienie wysyłania sygnału przez osoby niepowołane,
  • pełną kontrolę nad systemem,
  • większe bezpieczeństwo pasażerów i pracowników kolei,
  • eliminację paraliżu ruchu w wyniku fałszywych alarmów.

To jedna z najważniejszych modernizacji bezpieczeństwa na kolei ostatnich lat.

Komentarze