Szybkie połączenia kolejowe Łomży z Warszawą i Białymstokiem możliwe już w 2027 roku
Czerwiec 2027 roku to realny termin uruchomienia szybkich połączeń kolejowych między Łomżą, Warszawą i Białymstokiem.
Taką prognozę przedstawił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas piątkowego spotkania w Ostrołęce i Łomży, na którym omawiano plany modernizacji linii kolejowej Łomża – Śniadowo. Spotkanie miało na celu zaprezentowanie harmonogramu prac i podkreślenie znaczenia tego projektu dla regionu.
Spis treści:
- Jakie konkretne korzyści dla mieszkańców Łomży przyniesie uruchomienie szybkich połączeń kolejowych z Warszawą i Białymstokiem w 2027 roku?
- Jakie są największe wyzwania techniczne i finansowe związane z modernizacją odcinka Śniadowo – Łomża, który obecnie obsługuje pociągi towarowe z prędkością 40 km/h?
- W jaki sposób planowane hybrydowe pociągi elektryczno-spalinowe wpłyną na poprawę jakości podróży na trasach Łomża – Warszawa oraz Łomża – Białystok?
Priorytetowe znaczenie połączeń z Warszawą
Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego, wyraził nadzieję, że projekt połączenia kolejowego z Warszawą będzie odpowiedzią na wieloletnie marzenia mieszkańców Łomży o szybkim i nowoczesnym transporcie. „Łomża, po otwarciu estakady i kluczowego odcinka drogi S61, jest infrastrukturalnie wzmocniona, ale to kolejowe połączenie z Warszawą spełni oczekiwania ludzi” – podkreślił Piorunek.
Wiceminister Piotr Malepszak zaznaczył, że priorytetem jest szybkie połączenie z Warszawą, które zaoferuje alternatywę dla ruchu samochodowego. Przewiduje się, że podróż z Łomży do stolicy zajmie około 110 minut, co znacznie poprawi dostępność regionu. Modernizacja linii Łomża – Śniadowo – Łapy będzie kluczowym etapem tego projektu, a prace mają ruszyć pełną parą już w 2025 roku.
Harmonogram modernizacji
Największe wyzwanie stanowi odcinek Śniadowo – Łomża, gdzie obecnie pociągi poruszają się z prędkością jedynie 40 km/h. Plan zakłada zwiększenie prędkości do 120 km/h, co pozwoli na obsługę nawet 20 par pociągów dziennie. W latach 2025-2026 planowane są prace na odcinkach Tłuszcz – Ostrołęka (75 km) oraz Ostrołęka – Śniadowo – Łomża (41 km). Dzięki tym inwestycjom już za trzy lata mieszkańcy Łomży zyskają szybki i nowoczesny dostęp do Warszawy i Białegostoku.
Wyzwania i oczekiwania
Mimo entuzjazmu wokół projektu, wiceminister Malepszak zwrócił uwagę na trudności finansowe związane z budową „szprychy CPK” do Giżycka, które na chwilę obecną są odległą perspektywą. Niemniej jednak, połączenie z Warszawą pozostaje priorytetem i cieszy się dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców.
Podczas spotkania pojawiły się także pytania dotyczące koordynacji przewozów krajowych i regionalnych oraz wprowadzenia automatycznych systemów szlabanów na przejazdach kolejowych, aby nie zakłócały ruchu miejskiego. Uczestnicy wyrazili również obawy, czy ewentualna konieczność odbudowy infrastruktury po powodzi nie wpłynie na harmonogram inwestycji. Wiceminister jednak uspokajał, że plany są dobrze przemyślane i realizacja projektu przebiega zgodnie z harmonogramem.
Nowoczesne rozwiązania dla pasażerów
Malepszak poinformował również o planach zakupu hybrydowych (elektryczno-spalinowych) pociągów, które będą obsługiwać zmodernizowane trasy. Priorytetem jest także stworzenie przyjaznej infrastruktury, która zapewni pasażerom łatwy dostęp do innych środków transportu w miastach.
W Łomży, skąd przed ponad 30 laty odjechał ostatni pociąg pasażerski, już za trzy lata mają wyruszać nowoczesne pociągi do Warszawy i Białegostoku, spełniając wieloletnie oczekiwania mieszkańców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze