Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sześć ofert na modernizację linii kolejowej na odcinku Tunel – Kraków

inforail
09.04.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły kolejne etapy postępowania przetargowego dotyczącego opracowania dokumentacji projektowej oraz wykonania robót budowlanych na odcinku Tunel – Kraków.

Projekt ten stanowi część większej inwestycji mającej na celu poprawę infrastruktury linii kolejowej nr 8 na trasie Warszawa Zachodnia – Kraków Główny​.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury kolejowej zostaną zmodernizowane w ramach projektu na odcinku Tunel – Kraków?
  2. Która firma złożyła najtańszą ofertę w przetargu i jaka była jej wartość brutto?
  3. W jaki sposób PKP PLK planuje sfinansować realizację tej inwestycji kolejowej?
Kraków Główny
Stacja Kraków Główny

Zakres prac – szczegóły techniczne

W ramach zadania przewidziano m.in. modernizację torowiska, wymianę rozjazdów i sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów kolejowych i oświetlenia, a także budowę i modernizację peronów. Projekt obejmuje również budowę nowego przystanku osobowego w Zastowie, która może zostać zrealizowana w ramach tzw. Prawa opcji​.

Zakres podstawowy zamówienia obejmuje m.in.:

  • mechaniczne podbicie torów nr 1 i 2 na odcinku Tunel – Kraków Główny,
  • odcinkową wymianę szyn (m.in. na odcinkach Tunel – Miechów i Miechów – Słomniki),
  • wymianę i zabudowę rozjazdów (w stacjach Miechów, Słomniki, Zastów i Raciborowice – Kraków Batowice),
  • przebudowę oświetlenia na wybranych stacjach i przystankach,
  • modernizację sieci trakcyjnej w stacjach Tunel, Miechów, Słomniki, Kraków Batowice,
  • budowę/przebudowę 5 peronów – w tym dwóch na stacji Kraków Główny​.

Budżet i złożone oferty

Na realizację zamówienia PKP PLK przewidziały kwotę 145 140 000 zł brutto, w tym 5,5 mln zł przeznaczonych na zakres objęty prawem opcji​.

W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wpłynęło 6 ofert:

  1. Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. – 142,3 mln zł brutto – najniższa oferta,
  2. Konsorcjum PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o. – 129,3 mln zł brutto – najtańsza oferta,
  3. Colas Rail Polska Sp. z o.o. i KUCA Serwis Kolejowy Sp. z o.o. – 151,3 mln zł brutto,
  4. Torkol Sp. z o.o. i ART In Energy Sp. z o.o. – 179,2 mln zł brutto,
  5. Dolkom i SBM (konsorcjum) – 176,8 mln zł brutto,
  6. PNUIK Kraków Sp. z o.o. – 181,3 mln zł brutto​.

Zamawiający oceni oferty na podstawie jedynego kryterium, jakim jest całkowita cena brutto (100%). Po wyborze najkorzystniejszej oferty nastąpi szczegółowa weryfikacja warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia wykonawcy.

Finansowanie i znaczenie inwestycji

Projekt ubiega się o współfinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja ma fundamentalne znaczenie dla podniesienia jakości podróży oraz przepustowości na strategicznej trasie kolejowej łączącej Warszawę z Krakowem​.

Zbliżająca się realizacja modernizacji odcinka Tunel – Kraków stanowi kolejny krok w kierunku nowoczesnej, sprawnej i bezpiecznej kolei. Niewykluczone, że dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu Prawa opcji, do użytku oddany zostanie również nowy przystanek osobowy w Zastowie, co jeszcze bardziej zwiększy dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu.

Komentarze