Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Systemy w Pendolino umożliwiają wgranie tylko jednego utworu; dlatego jest „Nokturn Es Dur”

inforail
15.10.2021 10:45
0 Komentarzy
Posłowie Michał Gramatyka i Hanna Gill-Piątek zapytali, poprzez interpelację poselską, czy planowane jest wykorzystanie w pociągach PKP Intercity Premium innych utworów Fryderyka Chopina poza „Nokturnem Es Dur” (op. 9)?

Potrzebne urozmaicenie

Jak stwierdzili utwór ten jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej rozpoznawalnych nokturnów autorstwa Fryderyka Chopina. Interpretacja nokturnu wybrzmiewa każdorazowo przy zatrzymaniu się pociągów PKP Intercity Premium na stacjach PKP. Dla podróżnego wiąże się to z koniecznością wielokrotnego wysłuchania tego utworu – przykładem może być podróż w relacji Bielsko-Biała – Gdynia Główna, gdzie „Nokturn Es Dur” wybrzmiewa kilkanaście razy. Mimo zgodnej oceny znawców muzyki klasycznej wskazujących na kompozycyjną doskonałość nokturnu, z pewnością podzieli Pan Minister moje stanowisko, że wielokrotne słuchanie tego samego motywu muzycznego może wzbudzić zniechęcenie słuchacza. W szczególności w sytuacji, gdy podróż pociągiem PKP Intercity Premium odbywana jest przezeń wiele razy w ciągu miesiąca.

Dalej napisali, że promocja muzyki Fryderyka Chopina jest misją, która zasługuje na pochwałę, w opisanej sytuacji powtarzalność utworu i jego bezustanne odtwarzanie prowadzić może wręcz do antypromocji. Na to mistrz Chopin z pewnością nie zasłużył.

Posłowie zaproponowali wzbogacenie repertuaru utworów promowanych w pociągach PKP Intercity Premium. Może warto sięgnąć po cykl preludiów Fryderyka Chopina – 24 utwory skomponowane we wszystkich 24 tonacjach – stanowią spójną całość, nawiązującą do najlepszych, bachowskich wzorców, podążającą za ideą nieskończoności. Całość trwa ok. 45 minut, więc zapewnia niepowtarzalność motywów przez całą długą podróż, urozmaica ją i efektywnie wpłynie na promocję twórczości Chopina. Taka ilustracja muzyczna, zestawiona koniecznie z informacją o tytule (tonacji, numerze dzieła) i wykonaniu utworu z pewnością wytworzyłaby odpowiedni efekt promocyjny – napisali.

Od samego początku

Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez wiceministra w MAP Macieja Małeckiego utwór „Nokturn Es Dur” Fryderyka Chopina emitowany jest na pokładzie pociągów kategorii Express Intercity Premium od momentu rozpoczęcia regularnych kursów pociągów Pendolino w grudniu 2014 roku.

Wymieniony utwór muzyczny stał się integralną częścią podróży i wielu pasażerów identyfikuje go z pociągami Express Intercity Premium. Dotychczas wspomniana kompozycja muzyczna zmieniona została tylko jeden raz, i wynikało to z ustanowienia przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej roku 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki. W ocenie Spółki zmiany w tak symbolicznej warstwie powinny być dokonywane z należytą starannością, dbałością o utrzymanie najwyższych standardów i z poszanowaniem opinii pasażerów. W swych wyjaśnieniach Zarząd PKP Intercity S.A. wskazał, że regularnie Spółka przeprowadza badania satysfakcji klienta i dokonuje analizy oferowanych produktów. Obecnie trwa weryfikacja standardów obowiązujących w poszczególnych kategoriach pociągów, w tym w kategorii Express Intercity Premium. Do tej pory Spółka nie otrzymywała zgłoszeń sugerujących negatywny odbiór odtwarzanego utworu przez pasażerów.

Bariera techniczna

Z informacji przekazanych przez PKP IC wynika, iż system zarządzania multimediami na pokładzie pociągów Pendolino umożliwia wgranie tylko jednego pliku dźwiękowego, który jest odtwarzany automatycznie. Nie ma możliwości technicznych emisji różnorodnych utworów na poszczególnych stacjach.

Komentarze