System rozpoznawania twarzy zweryfikuje pasażerów pociągów Eurostar
System rozpoznawaniatwarzy będzie wykorzystywany jako narzędzie biometrycznej weryfikacjitożsamości pasażerów chcących skorzystać z połączeń kolejowych linii Eurostar -donosi dziennik „Financial Times”. Plany spółki już teraz budząwątpliwości dot. prywatności.
Operator pociągów Eurostar ogłosił, że rozpoczął prace nadwdrożeniem systemu weryfikacji pasażerów z użyciem technologii rozpoznawaniatwarzy, który może ułatwić proces wchodzenia na pokład poprzez zmniejszenieobłożenia stanowiska kontroli paszportów i dokumentów podróży.
Pieniądze na system wyłożyło brytyjskie ministerstwotransportu w ramach kwoty 9,4 mln funtów przeznaczonych na modernizację kolei.Pracuje nad nim firma iProov we współpracy z Eurostarem oraz kanadyjskimprzedsiębiorstwem WorldReach Software specjalizującym się w obsłudze sektoraturystycznego i transportowego. Na dworcu St. Pancras International w Londynie,który jest jedną ze stacji końcowych dla pociągów Eurostar (obok Brukseli iParyża), system ma wejść do użycia do końca marca 2021 roku.
Według „FT” szczegółowe dane o systemie to kwestiadecyzji, które dopiero będą podejmowane. W ramach obecnych propozycji mieścisię jednak możliwość wysłania fotografii twarzy do firmy Eurostar przezpasażerów, którzy swoje bilety na przejazd kupują w internecie, razem zezdjęciem paszportu i „selfie” z telefonu do weryfikacji tożsamości woparciu o dane biometryczne.
Przy wejściu do pociągu pasażerowie, którzy wybiorą takirodzaj odprawy, będą musieli przejść specjalnym „korytarzembiometrycznym”, w którym będą znajdowały się kamery porównujące twarzprzechodzących osób z przesłanymi wcześniej danymi.
Biometryczne uwierzytelnianie tożsamości działa już nalotniskach w Wielkiej Brytanii, USA, Chinach i Australii. Wykorzystaniutechnologii rozpoznawania twarzy w pociągach Eurostar sprzeciwiają się badaczez Instytutu Ady Lovelace, którzy wskazują, że użycie rozwiązania rodzi wielepytań o bezpieczeństwo danych podróżnych, np. w kwestii tego, jak będą oneprzechowywane i w jaki sposób Eurostar planuje rozwiać obawy pasażerówdotyczące nadzoru elektronicznego.
Obawy względem systemu wyraziła również organizacja pozarządowaPrivacy International. Prawniczka z nią współpracująca Ilia Siatitsa wskazała,że pasażerowie mogą czuć presję na poddanie się weryfikacji biometrycznej zewzględu na chęć uniknięcia kolejek do tradycyjnej odprawy paszportowej. Pozatym, jak twierdzi Siatitsa, kwestią do wyjaśnienia pozostają ewentualne umowyEurostaru z organami ścigania, np. policją, dotyczące dostępu do danych.
Firma iProov podkreśla, że korzystanie z systemu będziedobrowolne, a jego działanie będzie opierało się na porównywaniu twarzy osóbchcących wejść na pokład pociągów z przesłanymi wcześniej zdjęciami, nie zaś narozpoznawaniu tożsamości podróżnych w oparciu o bazę danych zawierającągromadzone masowo informacje. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze